کنترل حجم صدا در فن بیان

کنترل حجم صدا در فن بیان
کنترل حجم صدا در فن بیان

💬 کنترل صدا عامل مهمی است که می تواند مهارت های صحبت کردن شما را به شدت افزایش دهد. حتما متوجه شده اید که گاهی پیش آمده که صدای معلم،استاد یا سخنران را در طول ارائه کلاس نمیتوانید بشنوید. شاید شما خودتان آن سخنران خجالتی بودید که صدایش آنقدر بلند نبود که تمام جمعیت بشنوند.اینکه با چقدر صدایی برای افراد حاضر در یک جلسه باید صحبت کنید خود نیازمند مطلع بودن از تکنیک های کنترل حجم صدا و دیگر مهارت های فن بیان میباشد.

تکنیک حجم صدا

حجم صدا یکی از عوامل مهم در فن بیان و ارتباطات صوتی است. تکنیک حجم صدا به شما کمک می‌کند تا صدای خود را به صورت موثر و مناسب کنترل کنید تا بهترین تأثیر را بر روی مخاطبان خود داشته باشید. این تکنیک شامل استفاده از حجم صدا به منظور انتقال احساسات، تأکید بر نقاط مهم، و جلب توجه مخاطبان می‌شود. از اهمیت این تکنیک در سخنرانی‌ها، مراسم عمومی، ارائه‌ها و حتی در مکالمات روزمره نیز استفاده می‌شود.

مثلا ؟ …

افزایش صدا فقط به افزایش و کاهش بلندی صدای شما نیست. این شامل عوامل دیگری نیز می شود. به طور مثال :

  • تنوع زیر و بمی صدا
  • لحن
  • استرس جمله
  • سرعت کلمات
  • مکث ها
  • تاکید ها و …

برای اجرای یک ارائه یا سخنرانی عمومی تاثیرگذار، باید بدانید که چگونه همه این عوامل بر صحبت کردن شما تاثیر می گذارند و چگونه از آنها به طور موثر استفاده کنید.

تکنیک تایید در صدا

یکی از کارهای دیگری که صدای ما به طور طبیعی در حین صحبت کردن انجام می دهد این است که برای برخی کلمات در یک جمله تاکید کنیم. این تاکید به شنونده می‌گوید چه چیزی در جمله مهم است و موضوع مورد بحث را شفاف تر می‌کند. برای مثال «علی ماهی ها را کنار دریا می‌فروشد» در این مثال کلمه کنار دریا چون با تاکید گفته شده مشخص میکند که فروش در کنار دریا مهم بوده است نه علی یا ماهی یا و … چون گوینده تصمیم می‌گیرد که چه چیزی برای مخاطب مهم‌تر است و آن را با صدای خود جسور می‌کند.

این نوع عطف می تواند برای بلندتر شدن یا بالا رفتن سطح بالاتر روی کلمات خاص باشد که تنوع ایجاد می کند و توجه را به کلمات مهم یک جمله جلب می کند. دوباره اگر صدایی فاقد چنین تنوعی باشد، گوینده ممکن است یکنواخت به نظر برسد.به طور مثال اگر تاکید رو می فروشد بود خیلی جالب درنمی آمد.یا مثلا اگر به زبان عامیانه با 3 تاکید پشت سر هم میگفت: “چونکه علی ماهی هاشو کنار دریا میفروخت ! ” که اصلا جالب نیست و بنظر گوینده جمله بعدی اش را گم کرده که با تاکید های پشت سرهم برای خود وقت بخرد.

کنترل حجم صدا در فن بیان

چگونه میتوانیم حجم صدای خود را کنترل کنیم ؟
چگونه میتوانیم حجم صدای خود را کنترل کنیم ؟

برای کنترل این مورد می بایست سه جهت در مقابل خود تجسم کنید. فرض کنید که در یک جلسه یا مهمانی هستید و سه نفر در اتاق حضور دارند.از جایی که شما نشسته اید یک نفر مستقیم مقابل شما با 6 متر فاصله، یک نفر سمت راست شما با 3 متر فاصله و یک نفر دیگر در سمت شما و کاملا نزدیک شماست.

اکنون شما مشغول صحبت شوید (مهم نیست چه چیزی میگویید فقط مشغول صحبت شوید) ابتدا با شخص رو به رو حرف بزنید. قاعدتا چون 6 متر با فاصله از شما قرار گرفته پس لازم است کمی بلند صحبت کنید. اکنون برگردید به سمت چپ و برای نفر کناری حرف بزنید. چون حجم صدایتان بلند بوده اینجا مشخص میکند باید صدایتان را پایینتر آورده تا شخص کناری اذیت نشود. به این تکنیک کنترل حجم صدا در فن بیان گفته میشود.

کنترل استرس جمله

شاید مهمترین عنصر سخنرانی در جمع باشد. همانطور که از عبارت نشان می دهد، تاکید جمله بر چند کلمه خاص است. این معمولاً برای برجسته کردن بخش مهمی که ممکن است یک کلمه یا یک عبارت باشد انجام می شود.استرس جمله با کلمات تاکیدی کاملا متفاوت است. استرس جمله ممکن است کل یک جمله را تحت تاثیر قرار دهد ولی تاکید در یک کلمه انجام میشود.

کنترل استرس جمله در یک سخنرانی چگونه است ؟
کنترل استرس جمله در یک سخنرانی چگونه است ؟

وقتی بدانید استرس جمله چقدر می تواند معنای یک جمله ساده را تغییر دهد، شوکه خواهید شد. به عنوان مثال قسمت بلد (Bold) متن زیر را محکمتر بخوانید :

” داشتم همین مسیر رو میومدم یه دفعه از پشت پرید کیف منو دزدید و برد !

در نوشتار وقتی می خواهیم روی قسمت خاصی تاکید کنیم آن را مورب یا کلفت می نویسیم. در حین صحبت، وقتی می خواهیم روی کلمه یا عبارتی استرس داشته باشیم، صدای خود را بالا می بریم.اگر دقت کرده باشید قسمت تاکیدی جمله همان استرس جمله است و توجه بیشتری هم جلب میکند.

سرعت صدا در فن بیان

اگر خیلی سریع صحبت کنیم، مخاطب هر چیزی را که ما ارائه می کنیم درک نمی کند. و اگر خیلی آهسته صحبت کنیم، حوصله مخاطب سر رفته و چرت می زند. افراد مبتلا به ترس از صحنه اغلب یا خیلی سریع پیش می روند یا مکث های زیادی می کنند که نشان دهنده عصبی بودن آنهاست.

بنابراین، نرخ سخنرانی خود را با توجه به موضوع، مخاطبان و اعتماد به نفس خود تنظیم کنید.لازم است برای اینکار چندین مرتبه پیش از شروع به جمعیت نگاه کنید و یک جمله کوتاه خارج از موضوع اصلی بگویید. صحبت کردن و نگاه کردن پیش از شروع در چند مرتبه استرس شما را گرفته و صحنه را عادی میسازد.

نکاتی برای تغییر حجم صدا

اصلی ترین نکته در تغییر حجم صدا، برانگیختن احساسات و واکنش‌ها در بین مخاطبان است، خواه یک احساس مثبت یا منفی. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند.

صدایتان به قدر کافی بلند باشد

سخنرانی خود را به اندازه کافی و با صدای بلند شروع کنید که به نفرات آخری هم برسد، خواه کلاس باشد یا سالن. اگر تعداد مخاطبان کمتر است، میتوانید بپرسید که نفرات آخری صدایتان را به خوبی میشوند یا خیر . این خیلی مهم است چرا که بهرحال وقت میگذارید و صحبت میکنید پس همه باید به خوبی بشنوند.

صدایتان به اندازه کافی برای همه باشد
صدایتان به اندازه کافی برای همه باشد

حواستان به زبان بدن باشد

تماشاگران را رصد کنید تا متوجه شوید که آیا کسانی که در پشت شما هستید صدایتان را میشوند یا خیر . افرادی که در پشت نشسته اند اغلب برای شنیدن بهتر به گوینده نزدیک تر می شوند، بنابراین مراقب نشانه های زبان بدن باشید.

جزئیات صحنه را شما کنترل کنید

اگر میکروفون دارید، پایه میکروفون را با توجه به قد و وضعیت ایستادن یا نشستن خود تنظیم کنید.لازم نیست خجالت بکشید یا به علت بلند و کوتاه بودن پایه، صدایتان را نابرابر در سالن پخش کنید. پایه میکروفون باید هم اندازه شما باشد.آنچه که باید خیلی حواستان به آن باشد صحبتهایتان است نه مسائل جزئی و فنی.

بر اساس نوع گفتاری که ارائه می کنید، میزان صدا را کنترل کنید

4 نوع صحبت کردن خلاقانه در فن بیان وجود دارد که حجم صدای خود را میخواهد.

شامل : تشریحی، توصیفی، روایی و متقاعدکننده. حال نحوه تغییر سطح صدا بستگی به نوع سخنرانی شما دارد.

به عنوان مثال، اگر شخصی اخباری را گزارش می‌کند، لحن او به احتمال زیاد یکنواخت خواهد بود زیرا نمی‌خواهد احساسات را در بین مردم برانگیزد. تنها هدف آنها گزارش اطلاعات است.

در حین ارائه یک سخنرانی متقاعدکننده، در مقایسه با سایر صحبت ها تاکیدها و استرسها زیاد میشوند. این به این دلیل است که اشکال متقاعدکننده بر پایه تشویق احساسات قوی در بین مخاطبان و وادار کردن آنها به دعوت به عمل است.

در حین روایت داستان، صدا و میزان صدای شما نحوه واکنش مخاطب را مشخص می کند. احساساتی که در مخاطب شما ایجاد می شود بازتاب صدای شماست.

هنگام روایت یک رویداد غم انگیز، لحن شادی آور نخواهید داشت. تغییرات حجم صدا در اینجا کمتر خواهد بود. اگر کسی قصد دارد قسمت مهمی را برجسته کند، باید به جای بلند کردن ناگهانی صدای خود، استرس جمله را انتخاب کند.

تست جملات تمرینی فن بیان

همانطور که هست بخوانید 💬 تست فن بیان اینگونه است که شما باید سعی کنید

کنترل حجم صدا در فن بیان

💬 کنترل صدا عامل مهمی است که می تواند مهارت های صحبت کردن شما را

جملات تمرینی فن بیان

تقویت مهارت صراحت بیان تمرین جملات فن بیان پیش از یک قرار کاری، تماس تلفنی،

کلمات فارسی برای تمرین فن بیان

به منظور تمرین فن بیان در زبان فارسی، می‌توانید از کلمات و عبارات مختلفی استفاده

جملات تمرینی فن بیان انگلیسی

تمرین کلمات سخت برای فن بیان زبان انگلیسی 💬 اگر شما هم جز زبان آموزان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله
نه اصلا
از اینکه بازخورد خود را در اختیار ما گذاشته اید متشکریم. تا بعد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *