تفاوت مدل هفت لایه OSI با TCP/IP

تِندایو محصول جدید وب سایت پلتفرم بوی است که به میلیون ها پرسش دسته های مختلف حوزه فناوری دیجیتال پاسخ داده است. اعلامیه حریم خصوصی تِندایو - همچنین در انتهای همین صفحه از میزان رضایت خود از پاسخ ربات هوش مصنوعی تندایو را اعلام بفرمایید.

برای شروع پرسش جدید از این لینک اقدام کنید.

💬سوال: تفاوت مدل هفت لایه OSI با TCP/IP

مدل هفت لایه OSI و مدل چهار لایه TCP/IP دو مدل مرجع برای توصیف نحوه ارتباط دستگاه‌های کامپیوتری در شبکه‌های کامپیوتری هستند. هر دو مدل، مجموعه‌ای از عملکردها و وظایف را تعریف می‌کنند که برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های کامپیوتری ضروری هستند.

مدل هفت لایه OSI

مدل هفت لایه OSI یک مدل مفهومی است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) توسعه یافته است. این مدل، عملکردهای شبکه را به هفت لایه زیر تقسیم می‌کند:

  • لایه 1: لایه فیزیکی (Physical Layer)
  • لایه 2: لایه پیوند داده (Data Link Layer)
  • لایه 3: لایه شبکه (Network Layer)
  • لایه 4: لایه انتقال (Transport Layer)
  • لایه 5: لایه جلسه (Session Layer)
  • لایه 6: لایه نمایش (Presentation Layer)
  • لایه 7: لایه کاربرد (Application Layer)

توضیحات لایه ها

لایه فیزیکی مسئول انتقال داده‌ها بین دو دستگاه کامپیوتری است. این لایه، داده‌ها را به پالس‌های الکتریکی یا نوری تبدیل می‌کند و آنها را از طریق رسانه‌های انتقال مانند کابل‌های اترنت یا فیبر نوری ارسال می‌کند.

لایه پیوند داده مسئول اطمینان از اینکه داده‌ها به درستی از یک دستگاه کامپیوتری به دستگاه دیگر منتقل شوند، است. این لایه، داده‌ها را به بسته‌های کوچکتری تقسیم می‌کند و آنها را با استفاده از یک آدرس منحصر به فرد برای هر دستگاه کامپیوتری، شناسایی می‌کند.

لایه شبکه مسئول هدایت بسته‌های داده از طریق شبکه است. این لایه، مسیری برای هر بسته داده تعیین می‌کند و آن را از طریق شبکه به مقصد خود هدایت می‌کند.

لایه انتقال مسئول اطمینان از تحویل صحیح بسته‌های داده است. این لایه، خطاهای احتمالی در داده‌ها را شناسایی و اصلاح می‌کند و همچنین، تضمین می‌کند که داده‌ها به ترتیب صحیح به مقصد خود برسند.

لایه جلسه مسئول مدیریت ارتباط بین دو دستگاه کامپیوتری است. این لایه، شروع، مدیریت و پایان ارتباط بین دو دستگاه کامپیوتری را کنترل می‌کند.

لایه نمایش مسئول تبدیل داده‌ها به فرمتی است که توسط دستگاه کامپیوتری مقصد قابل درک باشد. این لایه، داده‌ها را از یک فرمت به فرمت دیگر تبدیل می‌کند.

لایه کاربرد مسئول ارائه خدمات به برنامه‌های کاربردی است. این لایه، خدماتی مانند انتقال فایل، ایمیل و وب‌گردی را ارائه می‌دهد.

مدل چهار لایه TCP/IP

مدل چهار لایه TCP/IP یک مدل عملی است که توسط دانشگاه کالیفرنیا، برکلی توسعه یافته است. این مدل، عملکردهای شبکه را به چهار لایه زیر تقسیم می‌کند:

  • لایه پیوند داده (Data Link Layer)
  • لایه شبکه (Network Layer)
  • لایه انتقال (Transport Layer)
  • لایه کاربرد (Application Layer)

لایه پیوند داده و لایه شبکه در مدل TCP/IP مشابه لایه‌های مشابه در مدل OSI هستند. با این حال، مدل TCP/IP لایه‌های جلسه، نمایش و فیزیکی را در یک لایه واحد به نام لایه پیوند داده ادغام می‌کند.

تفاوت‌های اصلی بین مدل OSI و TCP/IP

در ادامه، به برخی از تفاوت‌های اصلی بین مدل OSI و TCP/IP اشاره می‌کنیم:

  • تعداد لایه‌ها: مدل OSI دارای هفت لایه است، در حالی که مدل TCP/IP دارای چهار لایه است.
  • هدف: مدل OSI یک مدل مفهومی است که برای درک نحوه عملکرد شبکه‌های کامپیوتری طراحی شده است. مدل TCP/IP یک مدل عملی است که برای پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.
  • تاریخچه: مدل OSI در دهه 1970 توسعه یافت، در حالی که مدل TCP/IP در دهه 1980 توسعه یافت.

جدیدترین سوالات فناوری

سوالات بیشتر فناوری

هرچه بیشتر بدانید بهتر است🔸⚡❔❕

تِندایو پرسش شبکه اجتماعی

روش رفتن پست به اکسپلور اینستاگرام

تِندایو پرسش سخت افزار

اجزای چیپست موبایل و نحوه کارکردش

تِندایو پرسش شبکه اجتماعی

شرایط گرفتن تیک scam در پروفایل تلگرام

تِندایو پرسش برنامه نویسی

چرا گوگل Go را توسعه داد؟

تِندایو پرسش آی تی پرسش ترفند

برنامه پیش بینی باران 5 تا 6 ساعت قبل

تِندایو پرسش آی تی پرسش نرم افزار

حذف سطرهای خالی اکسل

تِندایو پرسش برنامه نویسی

نمایش وبکم در پس زمینه با پاراگراف

 

tendaiwo

تِندایو، پرسش از دنیای آی تی

خیلی سوالات زیادی داریم که باید به همه آنها پاسخ داده شود.سوالاتی بسیاری در زمینه نرم افزار، سخت افزار،سایت، سئو، برنامه نویسی و ... که تِندایو جوابشان را میداند.

"تندایو" (Tendaiwo) که به معنی "حرکت به سوی پیشرفت" در زبان شونا، یکی از زبان‌های محلی زیمبابوه است، یکی از اسامی آفریقایی با معنی بسیار جالب است. این نام، نشان دهنده روحیه‌ی پیشرفت، بهبود و تلاش در زندگی است.با بیشتر دانستن، تلاش کنید و به خواسته هایتان برسید.

شما هم میتوانید سوالتان را بپرسید تا پس از پاسخ دهی توسط تندایو در دسته موردنظر ثبت شود.برای ورود به بخش اصلی میتوانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تِندایو، پرسش از دنیای آی تی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله
نه اصلا
از اینکه بازخورد خود را در اختیار ما گذاشته اید متشکریم. تا بعد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *