ارزیابی تهدیدات و ریسک های امنیتی به چه معناست؟

تِندایو محصول جدید وب سایت پلتفرم بوی است که به میلیون ها پرسش دسته های مختلف حوزه فناوری دیجیتال پاسخ داده است. اعلامیه حریم خصوصی تِندایو - همچنین در انتهای همین صفحه از میزان رضایت خود از پاسخ ربات هوش مصنوعی تندایو را اعلام بفرمایید.

برای شروع پرسش جدید از این لینک اقدام کنید.

سوال: ارزیابی تهدیدات و ریسک های امنیتی به چه معناست؟

ارزیابی تهدیدات و ریسک های امنیتی فرآیندی است که به منظور شناسایی، تحلیل و اولویت بندی تهدیدات بالقوه ای که می توانند به اطلاعات، سیستم ها یا دارایی های یک سازمان آسیب برسانند، انجام می شود. این فرآیند همچنین شامل برآورد احتمال وقوع هر تهدید و شدت پیامدهای آن در صورت وقوع می باشد.

هدف از ارزیابی تهدیدات و ریسک های امنیتی، کمک به سازمان ها در جهت:

  • کاهش احتمال وقوع حملات سایبری: با شناسایی و رفع نقاط ضعف امنیتی، سازمان ها می توانند احتمال مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط هکرها را کاهش دهند.
  • کاهش اثرات حملات سایبری: با داشتن برنامه ای برای مقابله با حملات، سازمان ها می توانند سریعتر از آنها بازیابی شده و از آسیب های جبران ناپذیری که می‌توانند به شهرت، اعتبار و عملکرد آنها وارد شود، جلوگیری کنند.
  • تخصیص بهینه منابع: با تمرکز بر روی مهمترین تهدیدها، سازمان ها می توانند منابع امنیتی خود را به طور موثرتری به کار گیرند.

مراحل اصلی ارزیابی تهدیدات

مراحل اصلی ارزیابی تهدیدات و ریسک های امنیتی عبارتند از:

  1. شناسایی دارایی ها: اولین قدم شناسایی تمام دارایی های ارزشمند سازمان است، اعم از اطلاعات، سیستم ها و تجهیزات.
  2. شناسایی تهدیدات: مرحله بعد، شناسایی تمام تهدیدات بالقوه ای است که می توانند به هر یک از دارایی ها آسیب برسانند. این تهدیدات می توانند شامل عوامل انسانی، بلایای طبیعی و حملات سایبری باشند.
  3. تجزیه و تحلیل آسیب پذیری ها: پس از شناسایی تهدیدات، لازم است آسیب پذیری های هر یک از دارایی ها در برابر این تهدیدات ارزیابی شود. آسیب پذیری ها، ضعف هایی در سیستم ها یا فرآیندها هستند که می توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند.
  4. برآورد ریسک: در این مرحله، احتمال وقوع هر تهدید و شدت پیامدهای آن در صورت وقوع، برآورد می شود. ریسک هر تهدید با ضرب احتمال وقوع آن در شدت پیامدهای آن محاسبه می شود.
  5. اولویت بندی ریسک ها: پس از برآورد ریسک، تهدیدات بر اساس سطح ریسک آنها اولویت بندی می شوند. منابع امنیتی باید در درجه اول برای مقابله با تهدیداتی که بالاترین سطح ریسک را دارند، اختصاص یابد.
  6. کاهش ریسک: در نهایت، باید اقداماتی برای کاهش ریسک هر تهدید انجام شود. این اقدامات می تواند شامل نصب فایروال، به روز رسانی نرم افزار و آموزش کارکنان در مورد آگاهی از امنیت سایبری باشد.

ارزیابی تهدیدات و ریسک های امنیتی یک فرآیند مستمر است که باید به طور منظم انجام شود تا با تهدیدات و آسیب پذیری های جدید سازگار شود. سازمان ها باید از متخصصان واجد شرایط برای کمک به آنها در انجام این فرآیند پیچیده استفاده کنند.

منابع مفید

NIST Cybersecurity Framework

ISO 27001

OWASP Top 10

هرچه بیشتر بدانید بهتر است🔸⚡❔❕

تِندایو پرسش شبکه اجتماعی

روش رفتن پست به اکسپلور اینستاگرام

تِندایو پرسش سخت افزار

اجزای چیپست موبایل و نحوه کارکردش

تِندایو پرسش شبکه اجتماعی

شرایط گرفتن تیک scam در پروفایل تلگرام

تِندایو پرسش برنامه نویسی

چرا گوگل Go را توسعه داد؟

تِندایو پرسش آی تی پرسش ترفند

برنامه پیش بینی باران 5 تا 6 ساعت قبل

تِندایو پرسش آی تی پرسش نرم افزار

حذف سطرهای خالی اکسل

تِندایو پرسش برنامه نویسی

نمایش وبکم در پس زمینه با پاراگراف
tendaiwo

تِندایو، پرسش از دنیای آی تی

خیلی سوالات زیادی داریم که باید به همه آنها پاسخ داده شود.سوالاتی بسیاری در زمینه نرم افزار، سخت افزار،سایت، سئو، برنامه نویسی و ... که تِندایو جوابشان را میداند.

"تندایو" (Tendaiwo) که به معنی "حرکت به سوی پیشرفت" در زبان شونا، یکی از زبان‌های محلی زیمبابوه است، یکی از اسامی آفریقایی با معنی بسیار جالب است. این نام، نشان دهنده روحیه‌ی پیشرفت، بهبود و تلاش در زندگی است.با بیشتر دانستن، تلاش کنید و به خواسته هایتان برسید.

شما هم میتوانید سوالتان را بپرسید تا پس از پاسخ دهی توسط تندایو در دسته موردنظر ثبت شود.برای ورود به بخش اصلی میتوانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تِندایو، پرسش از دنیای آی تی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله
نه اصلا
از اینکه بازخورد خود را در اختیار ما گذاشته اید متشکریم. تا بعد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *