چگونه از برند خود در برابر اخبار جعلی محافظت کنیم ؟

محافظت از برند در برابر خبرهای فیک در فضای مجازی
محافظت از برند در برابر خبرهای فیک در فضای مجازی

در طول دو سال گذشته جهان با دو مشکل بسیار بزرگ دست و پنجه نرم کرده است مشکل اول  مبارزه با همه گیری ویروس کرونا و مشکل دوم گسترش و فراگیر شدن اخبار های جعلی می باشد مطالعات نشان داده است که اخبار های جعلی باعث اضطراب ترس و هراس افسردگی و اختلالات روانی در افراد می شود.

در سالهای اخیر اخبار های فیک و جعلی رشد بسیار زیادی داشته و باعث شده علاوه بر رسانه های سنتی بر روی رسانه های دیجیتال و فضای آنلاین نیز همانقدر تاثیر گذار باشد. امروز تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی یا حقیقی به دلیل گسترش این نوع گونه اخبار ها بسیار سخت شده و  بسیاری را به اشتباه می اندازد. اخبار جعلی پدیده جدیدی نیست و همیشه در رسانه‌ها وجود داشته است. این گونه خبرها مدت‌هاست به طور موثر برای بدنام کردن افراد و برندها استفاده میشود.

اگر شما هم صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و به طور روزانه سعی در محبوب کردن برند خود و ارائه محصولات جدید هستید باید از برند خود در برابر اخبار جدید منتشر شده محافظت کنید. فرقی نمی‌کند اخبار جعلی یک تیتر محتوا عکس یا ویدیو باشد . در هر صورت محافظت کردن از برند در برابر این گونه خبرها در شبکه های اجتماعی امریست جدی و اجباری.

اخبار جعلی نه تنها می‌تواند وجهه ی برند را خدشه‌ دار کند بلکه اعتماد مصرف کننده را به مرور از بین میبرد .برای جلوگیری از این اتفاق برندها باید دائماً آسیب‌های ناشی از اخبار غیر حقیقی را بررسی ، شناسایی و کاهش دهند. در این مقاله سعی کرده ایم که چند نکته و راه حل برای محافظت از برند خود در برابر اخبار فیک و جعلی در شبکه‌های اجتماعی و همه گیر شدن آن جلوگیری کنیم پس با ما همراه باشید.

همیشه مراقب شبکه‌های اجتماعی باشید

رصد کردن مداوم شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از این مشکل همیشه اقدام اول است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی بسیار زیادی در سراسر اینترنت مشغول فعالیت هستند. افراد با نشر اخبار های جعلی و حقیقی در داخل صفحه یا پیج شبکه اجتماعی شان سعی در جذب مخاطبین بیشتر دارند شما نیز با بررسی این گونه صفحات از طریق هشتگ ها کلمات کلیدی و موضوعات پرطرفدار می توانید مرتبط ترین پست ها و مطالب منتشر شده را نسبت به حوزه کسب و کار خود و علاوه بر آن به اسم برند خود را پیدا کنید .همچنین شما برای این کار می توانید از یک تیم با نظارت فعالانه بر حساب‌های رسانه های اجتماعی تان در نظر گرفته تا آنها بتوانند بررسی دقیقی روی حساب های اجتماعی و اخبار های مرتبط با کسب و کار شما را رصد کنند. آگاهی از اتفاقات بلادرنگ با یک تیم ناظر شما کمک می کند تا از هرگونه بحران احتمالی قبل از اینکه آسیب جدی به برند شما وارد شود اجتناب  به عمل آید.

یک تیم اصلاح محتوا داشته باشید

وقتی صحبت از یک تیم ارتباطی شد این تیم فقط به یک تیم نظارت کننده محدود نمی شود و شما در عین حال نیاز به یک تیم برای تولید محتوای سریع نیاز خواهید داشت. امروزه در دنیای پر سرعت اینترنت و رسانه‌های اجتماعی زمانیکه صحبت ازمشکلاتی همچون اخبارهای جعلی در میان باشد زمان و سرعت عمل حرف اول را می زنند. تیم اصلاح محتوای شما باید بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اخبار غیر حقیقی را از تیم نظارت کننده دریافت ، و آن را اصلاح کرده و محتوای جدید و باکیفیت تر که اخبار جعلی را نقض و اخبار حقیقی را تایید کند ساخت شود.

همیشه یک تیم نظارت کننده بر اخبارهای جعلی داشته باشید
همیشه یک تیم نظارت کننده بر اخبارهای جعلی داشته باشید

همانطور که گفته شد سرعت عمل در این بخش بسیار مهم است .در غیر این صورت زمانی که انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شود می‌تواند تصویر برند محبوب شما را در کوتاهترین زمان ممکن خدشه دار کند.

یک تیم کنترل مدیریت بحران داشته باشید

تیم نظارت کننده و تیم تولید اصلاح شما هر چقدر هم که سریع باشند و بتوانند در مقابل مطالب منتشر شده در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی واکنش سریع نشان بدهند ، باز هم ممکن است برخی از اتفاقات ناگوار از بین انگشتان آنها سر خورده یا مورد توجه‌شان قرار نگیرد.

پروتکل مدیریت بحران دستورالعمل‌هایی را مشخص می‌کند که در زمان وقوع بحران چه کاری باید انجام شود و چه کسی باید آن را مدیریت کند. در اینگونه مواقع برندها روی رسانه‌های قوی تر و شناخته شده تر میتوانند اکتفا کنند کسان زیادی با این رسانه ها در ارتباط هستند و مشکلی ایجاد شده را می توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع و رجوع کنند.این، پروتکل باید بیان کند که برند چگونه باید در مواقع بحران واکنش نشان دهد و روی چه پلت فرمی اولین اقدام انجام شود. در حالت ایده‌آل، برندها باید از پلتفرم‌های ارتباطی استفاده کنند که در آن بیشترین فالوور را داشته باشند.

سریعا یک شرح حال از وضعیت خود بدهید

تا زمانی که محتوای اصلاحی برای اخبار جعلی ساخته شود می‌توانید یک شرح حال از وضعیت برند و شرکت خود در فضای مجازی منتشر کنید. در شبکه های اجتماعی به این شرح حال استوری میگویند. استوری ها جدا از پست ها و مطالب اصلی می توانند حواشی و  و حرف و حدیث های مرتبط با کسب و کارتان را پاسخ دهند. این روش با انتشار بیانیه  فوری در بی اعتبار کردن اخبار جعلی بسیار سریع عمل می کند.

 به یاد داشته باشید که برند شما تحت نظارت همه است و باید حقایق مهمی را ارائه دهید تا مشروعیت اخبار جعلی را زیر سوال ببرید. گاهی ممکن است اخبار جعلی از سوی کارکنان شما منتشر شود اما از قصد نباشد به این ترتیب خیلی ساده و راحت می توان مشکل را رفع کرد ،  اما اگر اخبار منتشر شده در حساب می باشد که شما مالک آن نیستید سکوت نکرده و کار خود را انجام دهید. کاربران معمولا به استوری ها نسبت به پست ها در زمانی که حواشی زیاد باشد بیشتر توجه می کنند پس از همیشه اولویت را با شرح حال پیش از ساخته شدن محتوای اصلاحی بگذارید.

منبع شهرت خود را پیدا کرده و آن را قوی کنید

برخی از کسب و کارها از طریق فضای مجازی و برخی دیگر از طریق مجلات و نشریات و حتی بعضی دیگر از طریق رسانه های بزرگ تر نظیر تلویزیون رادیو شناخته شده و به شهرت می رسند. در این بین شما می بایست منبع شهرت خود را پیدا کرده و از آن حفاظت کنید. به طور مثال اگر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر گذاری در جذب مخاطب و شناخته شدن برند شما را داشته اند می بایست تمام تمرکز خود را روی اینگونه رسانه‌ها بگذارید.

بهترین راه برای محافظت از برند خود در برابر هر نوع اخبار جعلی و بحران شهرت، حفظ شهرت آنلاین است. اگر برند شما به صورت آنلاین دنبال کنندگان زیادی داشته باشد، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست کار راحتی برای لکه دار کردن برند شما خواهد داشت پس می بایست به طور پیوسته این رسانه را رصد کنید.

با ادامه رشد فضای آنلاین و جامعه، اخبار جعلی بخشی جدایی ناپذیر از “زندگی آنلاین” خواهد بود. همچنین ممکن است تنظیم محتوای به اشتراک گذاشته شده آنلاین دشوار و ساعت‌ها از وقت شما را بگیرند  اما نتیجه کار همیشه خوب است. کاری که برندها می توانند انجام دهند این است که برای هر اتفاق ناخوشایندی نسبت به اخبار جعلی آماده باشند. نکات فوق به شما کمک می کند اعتماد قوی میان  میان شما و دوستداران برندتان ایجاد کنید.

نکاتی که باید سریعا پیگیری شود

اگر همین حالا یک اخبار در مورد کسب و کار و برند تان در فضای مجازی منتشر شده است بدون اینکه دستپاچه و یا نگران شوید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تشکیل تیم مدیریت بحران
  2. بررسی خبر و تقسیم وظایف
  3. پیدا کردن منبع خبر
  4. پیدا کردن حساب هایی که خبر را منتشر کردند
  5. ارتباط با مدیران و گرداننده های آن
  6. انتشار یک استوری توضیح شرح‌حال خبر جعلی
  7. تدوین یک محتوای اصلاحی
  8. انتشار محتوای اصلاحی در زمان مقرر
  9. بررسی نظرات و پاسخ به آنها
  10. جمع بندی کار تیم مدیریت بحران
  11. پیگیری بازخورد خبر جعلی توسط تیم نظارت کننده
  12. ثبت و بایگانی خبر جعلی برای پیگیری در آینده

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *