ایجاد نقشه سایت در وردپرس چگونه انجام می شود ؟

ایجاد نقشه سایت مخصوصا برای وردپرس
ایجاد نقشه سایت مخصوصا برای وردپرس

انواع مختلفی از نقشه های سایت و همچنین نظرات مختلفی در مورد اهمیت آنها برای رتبه بندی سئو وجود دارد.می خواهیم به طور کلی درباره فواید و نحوه ایجاد نقشه سایت صحبت کنیم. مواردی که قرار است در این مقاله درباره آنها صحبت کنیم عبارتند از :

انواع نقشه های سایت که ما می توانیم ایجاد کنیم
دلایل ایجاد یا عدم ایجاد نقشه سایت
راه های ایجاد نقشه سایت های وردپرسی
روش های اصلی ارسال نقشه سایت XML به موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ
از آنجایی که وردپرس یکی از رایج ترین CMS های مدیریت محتواست، در اینجا با ایجاد نقشه سایت برای این سیستم با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت. با این حال، مفاهیم کلی در مورد نقشه سایت و ارسال آنها برای همه وب سایت ها معتبر است.

انواع نقشه های سایت کدامند ؟

تاریخچه و سرگذشت نقشه های سایت باشد برای یک وقت دیگر ، در ابتدا بپردازیم به انواع نقشه های سایتی که شناخته شده ترین هستند.

اول از همه، لازم است که با انواع اصلی نقشه سایت آشنا شویم . احتمالاً قبلاً در مورد دو نوع نقشه سایت شنیده اید:

  • نقشه های سایت HTML
  • نقشه های سایت XML

درباره نقشه های html که امروزه زیاد به کار نمی روند. شاید به دلیل تغییر سیاست های موتورهای جستجو ولی درباره xml ها جز پر استفاده ترین ها هستند و البته هر دوی این نقشه های تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نقشه سایت XML چیست؟

برای کسانی که اصلا اطلاع ندارند نقشه سایت چیست هم یک توضیح مختصر بدهیم بد نیست.نقشه سایت XML یک فایل راهنما برای موتورهای جستجوست که چگونه صفحات و نوشته های به روز شده یا منتشر شده شما را پیدا کنند .در واقع نقشه سایت آدرس های URL های موجود در سایت شما را برای خزنده های موتورجستجو فهرست می کند. همچنین این نقشه سایت می‌تواند حاوی اطلاعات اضافی درباره هر URL باشد، مانند تاریخ آخرین به‌روزرسانی، مقدار تغییرات و اهمیت نسبی آن در مقایسه با دیگر صفحات سایت شما.

حال که متوجه شدیم نقشه سایت چیست بهتر است بپردازیم به انواع آن که در بالا اشاره شد.

نقشه سایت HTML چیست؟

  • نقشه سایت HTML یک صفحه راهنما در وب سایت شماست که به جای موتورهای جستجو بیشتر کاربران را در نظر می گیرد که اجزای اصلی این نقشه سایت عبارتند از :
  • لینک نوشته و صفحات مهم سایت را لیست می کند
  • ناوبری وب سایت را بهبود می بخشد
  • لینک های منتشر شده را لیست می کند
  • برای موتورهای جستجو قابل دسترس و قابل درک است

به عبارت دیگر، نقشه سایت HTML اطلاعات سازماندهی شده در مورد ساختار سایت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. همانطور که گوگل توضیح می دهد  : نقشه های سایت HTML قدیمی نیستند و یک روش فوق العاده برای توزیع و فهرست بندی رتبه های صفحه در سراسر سایت شما هستند.

تفاوت بین نقشه سایت وردپرسی XML و HTML

اگرچه هر دو نوع نقشه سایت هدف یکسانی دارند (در واقع هر دوی آنها برای لیست کردن URL های موجود در یک سایت هستند) اما عملکرد آنها متفاوت است. نقشه سایت XML برای موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است و به بازدیدکنندگان وب سایت کمکی نمی کند.در واقع بازدیدکنندگان با مشاهده XML شاید به فهرست واضحی نخواهند رسید.

اما نقشه سایت HTML بیشتر برای کاربران است تا بتوانند راحتتر در وب سایت گردش کنند و بخش های مختلف را مشاهده کنند. با توجه به قالب بندی نقشه سایت HTML بازدیدکنندگان وب سایت می توانند به راحتی ساختار سایت را پیدا کرده و به صفحات ضروری پیمایش کنند. اغلب می توانید پیوندهایی به چنین نقشه های سایتی را در فوتر سایت پیدا کنید.

به طور کلی موتورهای جستجو می توانند هر دو نوع نقشه سایت را درک کنند. اگر لینک نقشه سایت HTML را در فوتر قرار دهید، ربات‌ها به راحتی می‌توانند به تمام لینک‌های در دسترس خود دسترسی پیدا کنند.اما نقشه سایت XML معمولا در جایی از سایت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار نمیگیرد.

داشتن نقشه سایت XML واقعا نیاز است ؟

مقالات زیادی وجود دارد که ادعا می کنند برای بهبود رتبه وب سایت خود باید نقشه سایت XML داشته باشید.اما واقعیت اینطور نیست ! در واقع چه نقشه سایت باشد چه نباشد موتورجستجوهایی نظیر گوگل از محتوای با ارزش سایت شما چشم پوشی نمی کنند و در وهله اول حتی سعی می کنند نقشه سایت را در نظر نگیرند تا به این وسیله کلیه صفحات ، نوشته ها و محصولات را کراول کند.

موتورهای جستجو در مرحله اول می توانند URL ها را بدون نقشه سایت کشف کنند. بر اساس اسناد گوگل، اگر وب سایت شما کوچک است و ناوبری مناسبی دارد که در آن همه صفحات به هم مرتبط هستند نیازی به ایجاد نقشه سایت نیست. خزنده ها قادر خواهند بود تمام پیوندها را بدون آن کشف کنند.

در مرحله دوم این واقعیت که شما یک نقشه سایت XML ایجاد و در سایت خود قرار داده باشید بر رتبه بندی وب سایت تأثیر نمی گذارد. خزیدن و فهرست‌بندی صفحات به ربات‌های خزنده بستگی دارد و بنابراین نمی‌توانید رتبه دهی سایتتان را فقط با ارائه نقشه سایت XML بالاتر ببرید.

مزایای ایجاد نقشه سایت XML

مزایای ایجاد نقشه سایت XML
مزایای ایجاد نقشه سایت XML

مزایای خاصی وجود دارد که با ایجاد نقشه سایت XML به دست می آورید که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

1. کمک به ربات های جستجو در کشف محتوا

نقشه سایت کار خزنده ها را در یافتن لینک ها راحتتر می کند. هنگامی که یک نقشه سایت ایجاد و در سایت قرار می دهید در واقع از ربات های جستجو دعوت می کنید که بیایند و وب سایت شما را بررسی کنند.وجود یک نقشه سایت به این معناست که سایت من باید جستجو و دیده شود. به عبارت دیگر، شما مستقیماً وجود سایت خود را به موتورهای جستجو اعلام می کنید.

حال اگر چنانچه نقشه سایت را ارسال نکنید دیر یا زود موتورهای جستجو باز هم وب سایت شما را پیدا کرده و صفحات را بررسی می کنند. اگر پیوندهایی به وب سایت شما در منابع دیگر وجود داشته باشد موتورهای جستجو به صفحات شما زودتر دسترسی خواهند داشت. با این وجود برای سایت های جدیدی که بک لینک ندارند یا تعداد کمی دارند ارسال نقشه سایت می تواند ایندکس شدن صفحه را سریعتر کند بنابراین وجود نقشه سایت در ابتدای راه اندازی یک سایت می توان لازم و ضرروی دانست.

2. ایندکس کردن محتواهای به روز شده

نقشه های سایت معمولا حاوی اطلاعات ارزشمندی مانند زمان آخرین به روز رسانی صفحات هستند.این یکی از ویژگی های مثبت نقشه سایت است که موتورهای جستجو می‌توانند این داده‌ها را بازیابی کنند و محتوای به‌روز شده را بررسی کنند . این ویژگی به ویژه برای وب سایت های پویا که با سرعت در حال تغییر هستند و به طور منظم محتوای جدید اضافه می کنند بسیار کارآمد است.

3. دسترسی خزنده به مطالب سایت با اولویت بالا

گاهی اوقات در هنگام انتشار مطالب جدید و به روز رسانی مطالب قدیمی تر ممکن است موتورهای جستجو به طور پیش فرض توانند تصمیم درستی بگیرند که اولویت بررسی شدن با کدام صفحه است . اما با وجود یک نقشه سایت می توان به آنها فهماند که صفحاتی که اخیرا به روز رسانی شده اند به نوشته های جدیدتر اولویت اول نیستند و باید ابتدا جدیدتر ها بررسی و سپس صفحات آپدیت شده را چک کنند.علاوه بر این، مطمئن می‌شوید که ربات‌های جستجوگر برخی از صفحات را در صورتی که به طور طبیعی به هم مرتبط نیستند را نادیده نگیرند.

4. ارائه اطلاعات در مورد انواع خاصی از محتوا

علاوه بر نقشه سایت XML چندین پسوند نقشه سایت وجود دارند که اطلاعات بیشتری را در مورد انواع خاصی از محتوا نوشته شده ارائه می دهند که این موارد شامل :

  • ویدئو
  • تصاویر
  • اخبار

به عنوان مثال می‌توانید یک صفحه در سایتتان قرار دهید که در محتوای آن یک ویدیو برای پخش آنلاین گذاشته شده باشد و به موتورهای جستجویی نظیر گوگل درباره دسته ویدیو ، زمان اجرای آن یا محدودیت سنی تماشای آن اطلاع دهید. به همین ترتیب وب سایت های خبری می توانند عنوان مقاله، تاریخ انتشار و زبان آن را هم مشخص کنند. درک بهتر موتورهای جستجو از محتوا، شانس آن را برای بالاتر نشان دادن در نتایج موتورهای جستجو افزایش می دهد.

از کجا بدانیم سایت ما در حال حاضر نقشه سایت دارد ؟

قبل از اینکه یک راه تکراری را تا انتها بروید بهتر است ابتدا بررسی کنید که سایت شما نقشه دارد یا خیر . البته یادگیری از مطلب هیچ ضرری ندارد اما اگر تا به اینجا قصد عملی کردن کارتان را دارید باید این مورد را حتما چک کنید.

در صورتی که نقشه سایت داشته باشید آن در دایرکتوری ریشه سرور Public HTML قرار دارد . به عبارت دیگر نقشه سایت شما باید آدرسی مشابه http://example.com/sitemap.xml داشته باشد.

علاوه بر این، همه URL های موجود در نقشه سایت باید پروتکل یکسانی داشته باشند (مثلاً http یا https) و در همان هاست قرار گیرند. بنابراین، اگر مکان نقشه سایت http://www.example.com/sitemap.xml باشد، نباید دارای URL هایی مانند https://www.example.com/ یا https://example.com/ باشد.

به طور مشابه، شما باید نقشه های سایت جداگانه ای برای زیر دامنه های سایت خود ایجاد کنید، مانند http://subdomain.example.com/sitemap.xml.اگر آدرس را بررسی کردید و با صفحه خالی یا خطای 404 مواجه شده اید به این معناست که سایت شما فاقد نقشه سایت است و باید یکی برای آن ایجاد کنید.

ایجاد نقشه سایت وردپرس XML

اکنون زمان آن است که در مورد روش های مختلف نحوه ایجاد نقشه سایت در وردپرس صحبت کنیم. ما با نقشه های سایت XML کارمان را شروع می کنیم.فراموش نکنید که نقشه سایت اینکه با چه فرمتی ساخته شود مهم نیست ، مهم این است که در هر صورتی برای افزایش بازدید و ارتقای سئو سایتتان به آن احتیاج دارید.

ایجاد یک نقشه سایت XML در وردپرس بدون نصب افزونه

اولین راه این است که یک نقشه سایت XML بدون هیچ پلاگینی در وردپرس ایجاد کنید. شما می توانید این کار را با استفاده از:

  1. ایجاد نقشه سایت خودکار وردپرس
  2. ایجاد با استفاده از نقشه ساز های آنلاین

استفاده از CMS وردپرس برای ایجاد نقشه سایت

نسخه 5.5 وردپرس دارای یک ویژگی جدید برای ایجاد خودکار نقشه سایت های XML است. شما فقط باید “wp-sitemap.xml” را به نام دامنه خود اضافه کنید.بعدا که به این آدرس مراجعه می کنید متوجه می شوید که کلیه لینک های شما در این مسیر فهرست شده اند و دیگر نیازی به انجام کارهای اضافی نیست.

مزیت استفاده از خود نقشه ساز وردپرس : این یک روش سریع و آسان است که حتی کاربرانی که دانش کمتری در کار با سیستم های مدیریت محتوا یا سئو دارند می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

نقطه ضعف: نقشه سایت پیش فرض وردپرس انعطاف پذیر نیست. اینگونه نقشه ها خیلی پیچیدگی خاصی ندارند و تنظیم فایل و حذف URL ها در آن کار آسانی نیست.

استفاده از نقشه سازهای آنلاین

منابع آنلاین متعددی مانند XML Sitemaps Generator می توانند یک فایل نقشه سایت تولید کنند.

مزیت استفاده از نقشه ساز های آنلاین : شما مجبور نیستید چیزی را در پنل مدیریت وردپرس خود نصب کنید و هم منابع کمتری درگیر هاست شما می شوند و هم فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارد.

معایب استفاده از این روش:

  1. شما برای استفاده از این روش نیاز به دانلود و بارگذاری فایل دارید
  2. به روز رسانی نقشه های سایت ها بسیار پر دردسر است و هربار مراحل تکرار می شوند
  3. معمولا در این روش ها حساب های رایگان تنها تعداد محدودی لینک را قبول می کنند.

شما باید فایل نقشه سایت تولید شده را به صورت آنلاین دانلود کرده و به صورت دستی در هاست خود آپلود کنید. پس از آن هنگامی که وب سایت شما تغییر می کند لازم است یک نقشه سایت جدید ایجاد کنید و فایل را دوباره آپلود کنید که کار زحمت آوریست.

استفاده از پلاگین

پلاگین های مختلف برای وردپرس نوشته شده اند که می توانند به شما در ایجاد یک نقشه سایت سفارشی کمک کنند. در مرحله اول پیشنهاد ما استفاده از افزونه های سئو است . افزونه های مثل yoast و … به طور خودکار نقشه سایت را ایجاد می کنند.

yoast یکی از بهترین افزونه های سئو وردپرس
yoast یکی از بهترین افزونه های سئو وردپرس

بنابراین اگر یک افزونه SEO نصب شده در پنل سایت وردپرسی خود دارید می بایست ویژگی های آن را بررسی کنید تا ببینید آیا قابلیت نقشه سایت در آنجا موجود است یا خیر. ثانیا، پلاگین های تخصصی برای ایجاد نقشه سایت برای کسانی که مایل به نصب افزونه SEO نیستند وجود دارد.

افزونه Yoast SEO به عنوان یکی از بهترین افزونه های SEO برای وردپرس از سال 2008 تاکنون است که بیش از 5 میلیون نصب داشته. این افزونه با وردپرس 5.6 یا بالاتر سازگار است. به‌روزرسانی‌های منظم عملکرد آن را گسترش می‌دهند و نقشه‌های سایت XML یکی از ویژگی‌های رایگانی است که با نصب این افزونه دریافت می‌کنید.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *