یوزر ایجنت چیست ؟ آشنایی با User Agent

یوزر ایجنت چیست ؟ آشنایی با User Agent
یوزر ایجنت چیست ؟ آشنایی با User Agent

یوزر ایجنت (User Agent) در دنیای وب، یک رشته متن یا بخشی از یک نرم افزار است که به صورت خودکار برای ارتباط با سرورهای وب استفاده می‌شود. یوزر ایجنت به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا متوجه شوند با چه نوع دستگاه و مرورگری که کاربرانشان استفاده می‌کنند در ارتباط هستند تا بتوانند مناسب ترین محتوا را برای آن‌ها نمایش دهند.

شکل یوزر ایجنت

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/104.0.0.0 Safari/537.36

متنی که بالا می بینید یک User Agent است .هنگام نوشتن این مقاله این یوزر ایجنت مرورگر ما بود.اما برای شما خواننده، این رشته متن چیست و چه معنایی میدهد ؟ چه کاربردی دارد و اصلا چرا مرورگر ما این اطلاعات را ارسال می کند.با پلتفرم بوی همراه باشید.

به User Agent عامل کاربر هم گفته میشود

عامل کاربر یا User Agent در ارتباط با وب، نرم افزاری است که درخواست‌هایی که مرورگر به سرور می‌فرستد را ایجاد می‌کند و ارسال می‌کند. هر مرورگر وب یک عامل کاربر دارد که به صورت خودکار در هدر درخواست‌های HTTP و HTTPS ارسال می‌شود.

تعریف از یوزر ایجنت چیست ؟

User agent قطعه ای متن برای آشنایی وب سرور با سیستم عامل درخواست دهنده کلاینت (مرورگر کاربر) است. یوزر ایجنت به فارسی رشته عامل کاربر نامیده می شود و می تواند به عنوان پلی بین شما و اینترنت باشد. این قطعه متن کوتاه در غالب فیلدی در هدر درخواست دهنده از پرتکل HTTP است. هدر درخواست کننده از درخواست اولیه مرورگر مقدار GET را تقاضا می کند که یوزر ایجنت همراه دیگر اطلاعات با این هدر ارسال می شود. قسمت User Agent اغلب برای تعیین قابلیت ها یا محدودیت های برنامه استفاده می شود.

فیلد User-Agent request-header حاوی اطلاعاتی درباره سیستم عامل کاربریست که درخواست را آغاز کرده و سپس سرور که این اطلاعات را دریافت می کند متوجه می شود درخواست دهنده چه مشخصاتی دارد و با توجه به آنها تصمیماتی شکل می گیرد. مثلا برای شرح واضح این موضوع یوزر ایجنت به سرور می فهماند که کاربر از مرورگر و دستگاه موبایل درخواست بازدید سایت را ارسال کرده در نتیجه نسخه مخصوص موبایل از سایت باز می شود. به طور کلی سرور از طریق یوزر ایجنت به ماهیت دستگاه شما پی می برد.

کاربرد یوزر ایجنت ؟

یوزر ایجنت برای اهداف آماری، ردیابی نقض پروتکل، و شناسایی خودکار عوامل کاربر به منظور تنظیم پاسخ‌ها برای جلوگیری از محدودیت‌های پاسخ دهی مناسب است.

داخل فایل یوزر ایجنت چیست ؟

داخل فایل یا همان رشته کد یوزر ایجنت جزئیات سیستم عامل، نسخه مرورگر وب ، اندازه یا رزولوشن صفحه و همچنین نام دستگاه یا اجرا بودن یا نبودن جاوا را نشان می دهد…

سیستم عامل در یوزر ایجنت
سیستم عامل در یوزر ایجنت

نوع سیستم عامل و بعضا معماری آن مثلا 64 یا 32 بیتی یا در تلفن های همراه ARM و ARM 64 ارسال می شود.

نسخه مرورگر در یوزر ایجنت
نسخه مرورگر در یوزر ایجنت

در یوزر ایجنت اسم مرورگر و ورژنی که با آن درخواست ارسال می کنید قرار دارد.مثلا کروم نسخه 103.0.0.0 دقیقا برای درخواست گیرنده ارسال می شود.

رزولوشن و اندازه صفحه در یوزر ایجنت
رزولوشن و اندازه صفحه در یوزر ایجنت

اندازه و رزولوشن صفحه بعضا ارسال می شود.یا گاهی به جای آن نام دستگاه ارسال می شود مثلا تلفن همراه سامسونگ Galaxy note 9s که مشخص است یک تلفن همراه با چه اندازه ای است.

جاوا اسکریپت در یوزر ایجنت
جاوا اسکریپت در یوزر ایجنت

سرآخر فعال بودن یا نبودن جاوا اسکریپت ارسال می شود. البته اگر فعال باشد هیچی ارسال نمی شود. یعنی پیش فرض فعال بودن آن خالی است و فقط در صورت فعال نبودن مقداری همراه یوزر ایجنت فرستاده می شود.

چگونه یوزر ایجنت مرورگرمان را ببینیم ؟

فهمیدن یا پیدا کردن یوزر ایجنت مرورگرتان اصلا کار سختی نیست.به راحتی می توان فهمید چون اینها اطلاعات خیلی خاصی نیستند و فقط کاربرد تعاملی دارند تا سرور پاسخ مناسبی به درخواست شما بدهد.در اینجا برای چند مرورگر روش فهمیدن یوزر ایجنت گردآوری شده است.

راحت ترین راه سرچ کنید !

با اینکه روش های اصولی تر را در ادامه به شما خواهیم گفت اما لازم است بدانید در گوگل اگر تایپ کنید (فقط به انگلیسی) My user agent سپس گوگل در ابتدای لیست نتایج یوزر ایجنت حقیقی شما را نشان می دهد.

وقتی که سرچ می کنید یوزر ایجنت شما چیست . گوگل آن را به شما نشان می دهد
وقتی که سرچ می کنید یوزر ایجنت شما چیست . گوگل آن را به شما نشان می دهد

پیدا کردن یوزر ایجنت در مرورگرهای کروم و فایرفاکس

اگر از گوگل کروم استفاده می کنید.در نوار بالا تایپ کنید chrome://version

یوزر ایجنت در گوگل کروم
یوزر ایجنت در گوگل کروم

در پنجمین قسمت از تصویر بالا مقابل عبارت user agent می توانید مقدار فیلد یوزر ایجنت مرورگرتان را ببینید. این همان چیزی است که سرور دریافت می کند.

اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید.در نوار بالا تایپ کنید about:support

یوزر ایجنت در فایرفاکس
یوزر ایجنت در فایرفاکس

اگر از مرورگر ادج استفاده می کنید.در نوار بالا تایپ کنید edge://version

یوزر ایجنت در ادج
یوزر ایجنت در ادج

یوزر ایجنت دستگاه من چیست ؟

با تمامی صحبت هایی که شد شاید بخواهید یوزر ایجنت دستگاهتان را بدانید. معمولا دانستن آن فایده ای نخواهد داشت مگر اینکه مشغول برنامه نویسی یا توسعه اسکریپتی باشید.معمولا چنین درخواستی را برنامه نویسان مطرح میکنند. با این حال یوزر ایجنت برای تمامی افراد درون اینترنت قابل شناسایی است.برای مشاهده یوزر ایجنت خود میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

یوزر ایجنت من چیست ؟

 

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

1 دیدگاه برای “یوزر ایجنت چیست ؟ آشنایی با User Agent

  1. Avatar
    کامیلی گفته:

    بنظر یوزر ایجنت همون چیزی که مرورگر رو تعیین میکنه
    مثلا با دستکاری کردنش انگار که کاربر با یه دستگاه دیگه وارد شده. بیشتر برای نمایش حالت نهایی به دلخواه کاربر که سایت رو چطوری بببینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی موزیک های سایت به دلیل به روز رسانی زیرساخت ها در حال بارگذاری می باشند. در صورت پخش نشدن صداها ساعاتی دیگر امتحان فرمایید.