طراحی سایت مقرون به صرفه : چگونه یک وب سایت خوب با بودجه کم طراحی کنیم ؟؟

طراحی سایت مقرون به صرفه
طراحی سایت مقرون به صرفه

آیا می دانستید که تا امروز بیش از 1.9 میلیارد وب سایت آنلاین وجود دارد و این تعداد به زودی به 2 میلیارد وب سایت در اینترنت خواهد رسید؟ شاید در ابتدا این عدد کمی نگران کننده باشد ولی فقط یک عدد ساده برای آگاهی شماست تا بدانید که چقدر فعالیت در فضای آنلاین در حال گسترش بوده و روز به روز به دامنه تعداد آن اضافه می شود. با این حال شما هم با یادگیری و طراحی وب سایت مناسب با نیاز کاربران ، تولید محتوای روزانه و  کار بر روی سئو ، می توانید در لیست بالای موتورهای جستجوی همچون گوگل ظاهر شوید. علاوه بر این، یک وب سایت عالی لزوماً نیازی به هزینه گزافی ندارد.

هر کسی با بودجه محدود می تواند یک وب سایت حرفه ای با چند صفحه با بودجه کمی داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خودتان یک وب سایت ایجاد و طراحی کنید یا با خدمات توسعه مقرون به صرفه کار کنید و در عین حال بودجه خود را به حداکثر برسانید. شما می‌توانید یک وب‌سایت با طراحی خوب و تعاملی برای کسب و کار جدید و کوچک خود طراحی کنید بی آن که نیاز باشد یک تیم داشته باشید و یا با شرکت هایی در این رابطه ارتباط بگیرید.

طراحی یک سایت خوب با بودجه کم شدنی است

شما در ابتدای راه بسته به نیاز خود و نحوه برنامه ریزی برای ایجاد وب سایت، به یک دامنه برای ثبت آدرس سایت ، یک سرویس میزبانی وب برای نگهداری از اطلاعات سایت و ابزارهای دیگر نیاز دارید. بهترین راه برای انجام این کار این است که قبل از تعیین بودجه برای خود، با کمی دقت به هدف کلی طراحی سایت فکر کنید.به طور مثال ما تصمیم میگیریم یک وب سایت برای افراد جامعه علاقه مند به حوزه فناوری دیجیتال طراحی کنیم و سپس تصمیم میگیریم که قبل از شروع کردن به طراحی این وب سایت می بایست شامل چه بخش هایی باشد ؟
مثلا فروشگاهی پر از آموزش های ویدیویی دارد که باید خریداری شوند ؟ آیا یک وبلاگ پر از مطالب مرتبط دارد ؟ و ….  به این ترتیب، می‌دانید که هزینه‌های مورد نیاز چیست و از عهده کدام قسمت های آن برمی آیید. لازم است این نکته را هم فراموش نکنید که خیلی رویا پردازانه جلو نروید !
هنگامی که حداقل هزینه های لازم برای طراحی وب سایت را مشخص کردید و بودجه ای را تعیین کردید، می توانید برای طراحی وب سایت برنامه ریزی کنید. در اینجا چند نکته برای طراحی یک وب سایت خوب با بودجه کم و مناسب وجود دارد که بهتر است آن را مطالعه کنید.
هدف از طراحی وب سایت چیست ؟ بشینیم و لبخند بزنیم ؟
حتما برای روشن تر شدن هدفتان این یک قسمت را روی کاغذ بیاورید. مانند هر چیز دیگری در زندگی باید یک هدفی از داشتن سایتتان داشته باشید. میخواهم فروش داشته باشم ، دیده شوم ، از دیگران عقب نمانم یک هدف گنگ است ! هدف است ولی واضح نیست .بنابراین برای وب سایت خود یک هدفی تعیین کنید که می خواهید به آن برسید. چه شما یک وبلاگ نمونه کار شخصی راه اندازی کنید یا یک وب سایت شرکتی راه اندازی، دانستن اهداف به تنهایی به شما کمک می کند تا وب سایت را به طور موثرتر و دل پسندتری برنامه ریزی و مدیریت کنید.در اینجاست که پروسه طراحی لذت بخش تر خواهد شد چراکه می دانید چه کاری را قرار است انجام دهید.
هدف از طراحی سایت چیست ؟
هدف از طراحی سایت چیست ؟

تعیین اهداف همچنین به برنامه ریزی بالقوه بازگشت سرمایه و مدیریت بودجه برای عملیات طولانی مدت وب سایت کمک می کند.اگر رویاپردازانه دنبال هدف هایی مثل برند شدن در همان ابتدا باشید قطعا نه کار طراحی خوب از آب در میاید و نه نتیجه کار دل پذیر خواهد شد.

در همان طرح اولیه به هزینه های پیش رو خیلی فکر کنید. به طور مثال یک سایت مجله خبری مانند یک وبلاگ می تواند با یک بودجه کم کنار بیاید. با این حال، اگر در حال برنامه‌ریزی یک وب‌سایت فروشگاهی هستید باید سر کیسه را شل تر کنید چرا که این سایت ها معمولا هزینه های بیشتری میطلبد اما بازدهی بیشتری را به همراه خواهد داشت و بنابراین فضای بیشتری برای بودجه فراهم می‌کند. خلاصه مطلب اینکه قبل از شروع فرآیند ساخت یک وب سایت، باید بدانید که هدف نهایی از طراحی کردن آن چیست و چه چیزی را قرار است ارائه دهید.

با چه ابزاری قرار است وب سایت را طراحی کنید

بلاخره به جاهای شیرین قضیه نزدیک شدیم .

هر وب سایت موفقی یک ابزار سازنده قوی در پشت آن است. یکی از بهترین راه ها برای مدیریت بودجه ی طراحی سایت این است که خودتان هم قسمتی از کار را در دست بگیرید.انتخاب درست ابزارهای طراحی وب سایت یک عامل مهم است تا بعدها به دلیل محدودیت ها نیاز به اشخاص مختلفی برای کوچک ترین تغییر در قسمت های سایتتان نداشته باشید.
یکی از بهترین ابزارهای طراحی سایت وردپرس است . وردپرس که تقریباً 43 درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت را تامین می کند، یکی از بهترین پلتفرم های CMS است و استفاده از آن بسیار آسان است. با این حال، اگر با ابز ارها و برنامه یا دیگر سیستم های مدیریت محتوا CMS آشنایی بیشتری دارید، ضرر نکرده اید و سود بیشتری خواهد داشت. اگر در گذشته از هیچ کدام استفاده نکرده اید، توصیه می شود کمی در مورد CMS های مختلف و پلتفرم های سازنده وب سایت تحقیق کنید.همچنین از شرکت هایی که کار طراحی انجام می دهند می توانید در مورد سفارش طراحی سایت با آنها مشورت کنید.

از تم یا قالب وب سایت های آماده استفاده کنید

قرار نیست همه از قالب اختصاصی استفاده کنیم مگر اینکه یک وب سایت تماما تعاملی با ایده های به مراتب بزرگتر در سر داشته باشیم .ولی یک فروشگاه یک وبلاگ یا یک سایت خبری با یک قالب آماده و مقدار کمی تغییرات به راحتی جواب کار شما را خواهد داد.

یکی از بهترین راه‌ها برای طراحی یک وب‌سایت، انتخاب یک تم، قالب یا تعدادی افزونه های طراحی مناسب است و در وقت و هزینه شما صرفه جویی می شود. شما یک قالب آماده دریافت می کنید که فقط باید مطابق با نیازهای شما سفارشی شود.مثلا رنگ ها ، محل قرار گیری اشکال ، نوع منوی سایت ، لوگو ، عنوان و … از کارهای ابتدایی طراحی سایت است .

مهم نیست که با ابزاری پیش می روید چون امروزه دیگر برای هر سیستم مدیریت محتوایی تم ها، قالب ها، پلاگین های زیادی برای انتخاب کردن خواهید داشت .پس  اجازه ندهید این تعداد زیاد شما را تحت تأثیر قرار دهد و چیزهای زیادی را یکجا نصب کنید. اگر یکی از آنها را قبلا می شناسید با علم بر بهتر بودن آن کار را شروع کرده و کم کم آن را توسعه دهید.

انتخاب تم مناسب از ابتدا، تمام عناصر طراحی اولیه مورد نیاز برای یک وب سایت کاربردی را فراهم می کند.یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب تم مناسب با برند شماست . مثلا یک برند خبری نمی تواند از قالب یک سایت گیم استفاده کند ! پس مطمئن شوید که یک تم یا قالب پویا و واکنش‌گرا انتخاب کرده‌اید، که بعدا مطمئن هستید وب سایت شما بر روی انواع دستگاه‌های امروزی به درستی کار می‌کند.

اولویت با انجام کارهای ضرروی تر

هزینه های زمانی کمتر خواهد شد که اولویت بندی های خود را تغییر ندهید.

همانطور که در بالا ذکر شد، برای داشتن یک وب سایت کاربردی به ویژگی های زیادی نیاز ندارید. پس از قبل از هیجانی شدن ، ویژگی هایی را که به آنها نیاز ندارید کنار بگذارید زیرا نه تنها وب سایت شما را شلوغ می کنند بلکه به هزینه آن نیز اضافه می کنند که برای شروع کار اصلا خوب نیست . ویژگی های غیر ضروری اضافی و صفحات اضافی اغلب هزینه طراحی وب سایت را افزایش می دهد.

مثلا یک سایت فروشگاهی می تواند بخش Unboxing یا رونمایی از محصولات را داشته باشد اما این کار در ابتدای طراحی سایت خیلی هزینه بر است و بهتر است اولویت را با تکمیل محصولات فروشگاه کنید تا چنین ایده هایی !

بهتر است هر ویژگی غیر ضروری را که ممکن است در وب سایت شما زائد باشد کنار بگذارید. اگر احساس کردید که بعضی ویژگی های خاصی ممکن است بعدا مفید باشد، با یک طراح در مورد افزودن آنها بعدا صحبت کنید. بحث کنید که آیا وب سایت پتانسیل رشد و رسیدن در چنین مرحله ای را دارد یا خیر . در صورتی که پاسخ مثبت است، ایده بودجه مورد نیاز برای رشد تدریجی وب سایت را هم در نظر بگیرید.

آماده سازی محتوا و شروع به کار طراحی سایت

نکته اصلی برای هر وب سایت نوشتن محتوای یونیک در آن است تا به ثبات و ارزش وب سایت اضافه کند. اگر از قبل می دانید که چه محتوا و اطلاعاتی را باید در وب سایت نمایش دهید، قبل از شروع فرآیند طراحی وب سایت آن را آماده کنید.مثلا چند مقاله بنویسید. درباره محصولاتی که قرار است در سایت قرار بگیرید مطلب جمع آوری کنید تا در هنگام طراحی بتوانید مقداری از آنها را پیاده سازی کنید.

آماده کردن محتوای وب سایت به صورت یکجا باعث صرفه جویی در زمان و سرعت بخشیدن به کل فرآیند ساخت وب سایت می شود. تمام محتوایی را که می خواهید اضافه کنید جمع آوری کرده و آنها را آرشیو کنید.

سپس برای یادگیری مدیریت محتوای وب سایت کمی وقت بگذارید. کارهای کوچکتر مانند انتشار محتوای وبلاگ، افزودن موارد جدید به فروشگاه آنلاین و موارد دیگر را هم مدیریت کنید تا مثلا در چه روز و چه ساعتی یک مقاله باید منتشر شود .به این ترتیب در روند کار بسیار بهتر حرفه ای تر عمل کرده اید.

اینها بهترین نکات برای طراحی یک وب سایت با بودجه کم هستند. با این حال، بودجه در اینجا به معنای ارزان بودن نیست. به آن به عنوان گسترش کسب و کار خود و سرمایه گذاری به همراه رشد در آینده نه چندان دور فکر کنید. و بسته به مقیاس شرکت یا کسب و کار خود، سایت را به مرور زمان توسعه دهید.فراموش نکنید مهم ترین قسمت طراحی سایت این است که شما تصمیم گرفته اید که شروع کنید.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *