مهارت هایی که باید در هنگام استخدام آی تی کار در نظر بگیرید

ویژگی-های-ضروری-برای-کارمندان-تیم-پشتیبانی-فناوری-اطلاعات
ویژگی-های-ضروری-برای-کارمندان-تیم-پشتیبانی-فناوری-اطلاعات

یک تیم پشتیبانی فناوری اطلاعات که در ایران به آنها نفرات تیم آی تی هم گفته می شود معمولا مدیریت پروژه های یک شرکت را بر عهده می گیرند که موردنیاز برای هر کسب و کاری خواهد بود. نفرات این تیم تضمین می کنند که منابع مهم شرکت بدون توجه به هر اتفاق غیر منتظره ای در حال اجرا و نگهداری هستند.مثلا چند نفر بر روی سایت شما مشغول هستند اما اگر روزی سایت از کار بیافتند شاید به درستی وظیفه طراح نباشد و مشکل زیرساخت سایت را این نفرات تضمین می کنند.

اگر به اعضای جدید یک تیم فنی در حوزه فناوری برای کمک به حفظ پیکربندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز دارید، چند مهارت و شرایط برای فیلتر کردن رزومه‌های اینگونه افراد وجود دارد. در اینجا فقط چند مورد از ویژگی های ضروری برای کارمندان تیم پشتیبانی فناوری اطلاعات را خدمتتان عرض میکنیم.

برون سپاری را در نظر بگیرید ، دورکاری همیشه بد نیست !

قبل از اینکه بحث را گسترده تر کنیم و جلوتر برویم، لازم به یادآوری است که هر کسب‌ و کاری مجبور نیست تیم پشتیبانی IT خود را داخل شرکت راه‌اندازی کند، زیرا گزینه‌های برون‌سپاری زیادی وجود دارد که می‌توانند مقرون به صرفه‌تر و موثرتر باشند.

برون سپاری یا همان دورکاری به یک شخص یا تیم قابل اعتماد به همان اندازه برای شما ثمر خواهد داشت که بخواهید افراد خود را تمام وقت استخدام کنید. البته که کاملا این موضوع بستگی به کارهای مورد درخواست شما از این نفرات دارد در این صورت با یک هزینه کمتر به راحتی می توانید کارهای آی تی شرکت خود را جلو ببرید بدون اینکه هزینه استخدام اعضای یک تیم تمام وقت را متحمل شوید.تنها نکته ی مهمی که نیاز است در ابتدای تیم دورکاری خود در نظر داشته باشید این است که کار را به موقع تحویل دهد. دقیقا اینگونه افراد به این دلیل که با نفرات زیادی کار دورکاری می گیرند ، احتمال دیر تحویل دادن کار زیاد است پس حتما این مسله را با این نفرات طی کنید.

مدارک تحصیلی خوب هستند اما ضروری نیستند

بدیهی است که اگر یک تیم پشتیبانی فناوری اطلاعات متشکل از افرادی با تحصیلات دانشگاهی در یک حوزه مرتبط بخواهید استخدام کنید دقیقا به وسط سیبل خواسته خود زده اید اما ممکن است همیشه مدارک تحصیلی خیلی تعیین کننده برای انتخاب اینگونه نفرات نباشد.بعضا افراد با مدارک تحصیلی بالا و سابقه کاری کمتر کسانی هستند که ابتدای راهند و شاید برای یک شرکت در یک برهه زمانی حیاتی تر نتوانند کار را جلو ببرند.

مدارک تحصیلی در رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعات ، مهندسی نرم افزار و مهندسی فناوری اطلاعات همگی برای داوطلبانی که درخواست کار می دهند جذاب هستند، اگرچه استفاده از آن‌ها را نسبت به در خواست کننده بدون مدرک تحصیلی گران‌تر می‌کند.پس نه لزوما مدرک تحصیلی و نه فقط سابقه کاری !

خارج از مدارک اصلی تحصیلی گواهینامه های پشتیبانی IT از دوره های آموزشی معتبر هم می تواند در تصمیم گیری شما کمک زیادی بکند. مثلا اگر یک شخص برنامه نویس یک دوره نصب دوربین های مداربسته را هم گذرانده باشد یک مزیت عالی است چرا که در قسمتی از سخت افزار و نرم افزارهای شرکتتان می تواند کمک کند. این کمک لزوما به معنای رها کردن عنوان شغلی اصلی وی نیست بلکه کمکی یکروزه است.

اینکه مجدداً چه گواهینامه ای از افراد جویای کار نیاز دارید همگی به نیازهای شما بستگی دارد.پس ابتدا خوب بررسی کنید که چه می خواهید و آنها چه مدارکی دریافت کرده اند و روز مصاحبه از آنها بخواهید که درباره مدارک مرتبطشان بیشتر صحبت کنند.

انواع گواهینامه ها توسط شرکت های بزرگ مانند گوگل، Udemy، LinkedIn و مایکروسافت ارائه می شوند که همگی می توانند مدارک معتبری برای کاملتر کردن درخواست کننده ها باشد اما پارامترهای مهم دیگری هم هست که باید در نظر داشته باشید. اگر تیمی که می‌سازید کوچک است و باید وظایف مختلفی را انجام دهد، صلاحیت‌های پشتیبانی عمومی می‌تواند در راس درخواست های شرکت شما باشد که در ایران اصطلاحا به آن می گویند که کار زمین نماند ! . و همچنین می‌توانید در صورت یافتن کاندیدای مناسب، آموزش های خاصی هم در محیط محل کار ارائه دهید.

مهارت های که نیاز است :

1-چه میزان نرم افزار و سخت افزار بلد هستید ؟

اینکه یک نفر صرفا می گوید من مهندس کامپیوتر هستم چقدر می تواند به شما کمک کند کاملا مبهم است ! ما حدس می زنیم در مسائل کامپیوتری می تواند به ما کمک کند اما اگر یک روزی صدای عجیب از کامپیوتر شما بلند شد یا اینترنت قطع شد و یا قسمتی از سایت نیاز به روز رسانی داشت این مهندس می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد ؟! پس ابتدا باید هر عنوان شغلی را بیشتر باز کنید و بپرسید دقیقا به عنوان مهندس چه کارهایی را می تواند انجام دهد و تسلط وی به مسائل نرم افزاری و سخت افزاری چقدر است.

2-میزان تسلط روی سایت

افراد IT کار بیشتر تمرکز خود را روی دنیای نرم افزار می گذارند و مباحث سخت افزاری با وجود گستردگی خود سریعا رفع می شود اما نیاز به نرم افزار به شدت بیشتر است . امروزه هر شرکتی یک سایت دارد و تمام کارهای سایت معمولا بر عهده اینگونه افراد است. نیاز است که نفر یا تیم آی تی کار شما میزان تسلط خود به سایت را مطرح کند. سایت از جمله شامل پشتیبانی فنی پنل مدیریت ، نگه داری اطلاعات و حفظ و پیکربندی زیرساخت ها از جمله هاست و دامین می گردد.همچنین اگر شخص موردنیاز شما توانایی طراحی سایت را داشته باشد که دیگر چه بهتر !

مهارت های تیم پشتیبانی آی تی
مهارت های تیم پشتیبانی آی تی

3-مهارت ارتباطی و کلامی

آی تی کارها معمولا از واژه های تخصصی کار خود استفاده می کنند که شاید برای شما خیلی واضح یا قابل فهم نباشد بنابراین ببینید که شخص شما توانایی توضیح دادن این مباحث هست یا خیر . مثلا در یک مشکل فنی پیش آمده برای سایت از وی بخواهید برای یک بچه 10 ساله این مشکل را توضیح دهد. البته که نیاز نیست یک بچه 10 ساله را پیدا کنید بلکه کافیست فرض کند که در صورتی که افراد با سن و سال پایین یا عدم تحصیلات کافی در شرکت باشند ، چگونه باید این مشکلات را برای آنها توضیح دهد.

مدیریت زمان و وقت شناسی مهارت هایی هستند که دست به دست هم می دهند، به خصوص برای اعضای تیم پشتیبانی IT. از زمان‌بندی وظایف تعمیر و نگهداری تا اطمینان از رسیدگی سریع به مسائل، یک فرد منظم همیشه بهترین انتخاب برای این نقش خواهد بود.

در نهایت، توجه به جزئیات را نمی توان نادیده گرفت.مشکلات بسیاری وجود دارد که با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کسب‌ و کارهای مدرن امروزی را به شدت تهدید می کنند از جمله امنیت سایبری در سال های جدید و کارکنان پشتیبانی آی تی شرکت شما باید همیشه در میدان حضور داشته باشند به‌جای اینکه منتظر بمانند تا فاجعه پیش از اقدام به عمل به وجود بیایند . آنها باید ناسازگاری‌ها را برطرف کرده و آسیب‌پذیری‌ها را برطرف کنند.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *