گیک یا گیکس ها چه کسانی هستند و فرقشان با نرد چیست ؟

گیک یا گیکس ها چه کسانی هستند و فرقشان با نرد چیست ؟
گیک یا گیکس ها چه کسانی هستند و فرقشان با نرد چیست ؟

در همین ابتدای شروع مقاله میخواهیم بپردازیم به تصویری که دو نفر را مشغول صحبت با یکدیگر نشان می دهد. منظورمان همین تصویر بالاست که یکی از این دو نفر نرد و دیگری گیک است. یکی از آنها برنامه ای نوشته که می تواند تعداد ستاره های قابل رویت در آسمان را شمارش کند و دیگری هم میخواهد برنامه ای بنویسد که مردم بتوانند تصویر این ستاره ها را از نزدیک مشاهده کنند.

برای شما کدام یک از این برنامه ها جذاب تر است ؟ بنظر نمی رسد پرسش سختی باشد چون جواب بسیار واضح است ، شمارش تعدادی ستاره به چه کارمان می آید و اصلا برای چه خاطری !؟ اما دیدن آنها شاید یک تصویر جالب و حیرت انگیز باشد که اوقاتمان را پر کند و کلی لذت ببریم.همین کافیست تا فرق میان گیک ها و نردها را متوجه شویم . شما هم متوجه شدید ؟ .. کسی که پیشنهاد داده برنامه اش ستاره ها را شمارش کند در واقع یک نرد و کسی که می خواهد با برنامه خودش آنها را به شما نشان بدهد یک گیک است. گیک ها معمولا توانایی خود را در راستای علاقه مندی اجتماع جلو می برند اما نردها اینطور نیستند.

حال قصد داریم در ادامه به تفاوت های این دو بیشتر پی ببریم پس با ما همراه باشید.

فرق گیک ها و نردها به زبان ساده تر

فرق میان گیک ها و نرد ها به همان سادگی است که در بالا به آن پاسخ دادیم اما تفاوت های ریز و درشت دیگری هم هست که اگر به آنها نپردازیم به احتمال زیاد تفاوت هایشان را کاملا متوجه نخواهید شد چون هر دوی آنها تقریبا در یک سطح دانش و علایق هستند اما هر کدام با روش کاری های مختلف.

بله این سوال درست است بسیاری این پرسش ها را مطرح می کنند که ممکن است معنی این دو کلمه را توضیح دهید؟ و چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ سوالات نسبتا ساده که پاسخ دادن کامل به آن بسیار دشوارتر است.

تفاوت میان گیک و نرد
تفاوت میان گیک و نرد

اینترنت پر از سوال و جواب های بی مورد است اما ما فکر نمیکنم این یکی هم سوال بی موردی باشد چون در واقعیت هر دوی این افراد وجود دارند. چیزی که اتفاق افتاده این است که امروزه حتی با کمک رسانه و اینترنت یاد گرفته ایم که آدم قلابی در واقع همان مردی است که عینک سیاه به چشم می‌زند اما اینگونه نیست ! این چیزی است که ما را وادار کرد تا این مقاله را در اسرع وقت بنویسم و شما خواننده های عزیز را از اشتباه بیرون بیاوریم.

گیک حرف بدی است ؟!

خیلی ها هنوز درک درستی از جملاتی مثل “تو یک گیک هستی!” یا “تو یک نرد به تمام معنا هستی !” ندارند و اقلب مدام فکر میکنند که آیا اینها به عنوان توهین تلقی می شود یا تعریف؟ این مسله بستگی به این دارد که آیا شما واقعاً آن شخص هستید یا خیر. مثلا ما می توانیم بگوییم بسیاری از مردم از کلمه nerd به عنوان یک توهین استفاده می کنند. در صورتی که لازم است بدانید این کلمه به هیچ وجه توهین آمیز نیست و در واقع اشاره ای به شخصیت افراد است و اگر این مقاله را تا انتها بخوانید اصلاً نباید این کلمات دیگر شما را آزار دهد. صحبت زیاد کردیم بهتر است برویم سراغ تفاوت های این دو دسته افراد !

گیک ها چه کسانی هستند ؟

خب شروع کنیم ، گیک ها چه کسانی هستند ؟ تعریف ما (نویسندگان پلتفرم بوی ) چیزی شبیه این به نظر می رسد که Geek یکی از علاقه مندان به علوم کامپیوتر با یک دید کلی از دنیای فناوری و تکنولوژی IT است.به عبارت دقیق تر مثلاً چنین کسی با جدیدترین گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و فناوری‌های مدرن آشناست و می‌تواند ساعت ها با کامپیوتر و نرم افزارهای پیشرفته کار کند و حتی اوقات فراغت خود را با رایانه یا دیگر تکنولوژی های امروزی و مدرن سپری کند.اما این مسله به تمرکز فکری شخص گیکمان بستگی دارد، اما بیشتر گیک ها تقریباً همه چیز را در دنیای فناوری مرور می کنند.

سلام من یک گیک هستم
سلام من یک گیک هستم

سبک غذا خوردن ،پوشیدن ، موسیقی ، فیلم و خلاصه خیلی چیزهای آنها متفاوت است .گیک ها اغلب تی شرتی با چاپ کنایه آمیز یا لوگوی شرکت مورد علاقه خود در زمینه فناوری اطلاعات می پوشند.مثلا لوگوی اندروید ، گوگل ، اپل ، مایکروسافت و …

گیک ها سایت های مختلف می نویسند و ترجیح می دهند معمولا از مک و محصولات شرکت اپل استفاده کنند (البته ما پلتفرم بوی ها اصلا اینگونه نیستیم).اینگونه افراد علیرغم داشتن یک دید کلی، در زمینه خاصی که در آن برتری دارند، تخصصی تر رفتار می کنند مثل کدنویسی کردن برای پلتفرمی که قصد استفاده از آن را دارند و مسلما با توجه به مهارتی که دارند اینکار برای آنها هیچ محدودیتی ایجاد نمیکند.

آنها هر روز سراغ جدیدترین و شیک ترین دستگاه ها و فناوری ها می روند و البته برای آنها کارهای جدید و برنامه های مدرن هم درست می کنند. مثلا وجود داشتن سیستم عامل اندروید برای آدم های معمولی تنها یک وسیله ارتباطی و بعضا سرگرم کننده است تا بتوانند با آن تماس گرفته و اوقاتی را هم روی آن بازی کنند و در این بین برنامه نویسان عادی هم بنابر شغل و اهدافی که دارند برنامه می نویسند و بازی می کنند مثلا برنامه ماشین حساب ، یک پیام رسان و یک برنامه ریکاوری تصویر که بتواند علاوه بر ایجاد یک رزومه آتی کار برایشان درآمدزایی کند.اما برای گیک ها این محیط اندروید شامل بازی ، پیام رسان ، چت ، سرگرمی ، ترفندهای سرکار گذاشتنی ، باز کردن دل و روده ی گوشی ، تحقیق درباره اینکه اندروید از کجا آمده ، انواع و اقسام روش های کدنویسی اندروید ، ساخت برنامه های اندروید ، ساخت لوگو و تی شرت و تصاویر سه بعدی از این فناوری می شود ! چه شد ؟ مختان سوت کشید ؟!

البته که اندروید یک مثال بود و ما سیستم عامل های مختلف و دستگاه های ارتباطی بیشتری داریم و فرض کنید گیک قصه ما با همه ی آنها آشنا شود … چه شود !

رایج ترین علایق گیک ها شامل بازی، تماشای فیلم، جمع آوری اشیا (که به آن کالکتور هم می گویند) ، دستگاه های تلفن همراه، برنامه نویسی وب ، کارهای گرافیکی و هک است و ژانر محبوب موسیقیشان معمولاً موسیقی خفن برای کدنویسی است. نیازی نیست که گیک ها همیشه روی دنیای فناوری اطلاعات تمرکز کنند بعضی از آنها با همین طرز تفکر سراغ فیلم می روند در دنیای فیلم و سینما غرق می شوند تا اینکه با خلاقیت خود دست به کارهای جالبی در همین زمینه میزنند اما زود موضوع دیگری را شروع میکنند.

جمع آوری آرشیو فیلم و بازی از علایق گیک هاست
جمع آوری آرشیو فیلم و بازی از علایق گیک هاست

نرد ها چه کسانی هستند ؟

سلام من یه نردم
سلام من یه نردم

به نظر ما کلمه nerd به کسی اطلاق می شود که به چیزی معتاد است (البته منظورمان مواد اعتیادآور نیست) و از اعتیاد شدید متوجه اتفاقات اطرافشان نمی شود ولی با این حال در حد سطح دانش و علاقه یک فرد گیک برابر هستند. نردها اغلب تمایلات علمی دارند و روی یک زمینه یا چیز خاصی متمرکز هستند که در آن روزها ها و هفته ها مطلقا غرق می شوند . آنها بیشتر از رایانه شخصی برای کار خود استفاده می کنند و تا حد امکان گوشی باز نیستند.

نردها آدم های بسیار درونگرا و کاملا اجتماع گریزی هستند. آنها جامعه و جمع های زیاد را دوست ندارند و دیدن یک فیلم علمی تخیلی را به هم نشینی با یک جمع ۵ نفر ترجیح می دهند و همچنین رفتارهای خوبی از خود در جامعه نشان نمی دهند و جامعه هم نسبت به آنها همینطور است .ولی آنها می توانند به کلی مجذوب علم باشند و اگر بتوانید در سطح علمی آنها باشید یا از خود علاقه نشان بدهید شاید ساعت ها کنارتان بشینند و صحبت کنند. اینگونه افراد اغلب بهره هوشی بالاتری از سطح متوسط ​​و افراد عادی تر دارند و نتایج تحصیلی بسیار خوب با نمرات درخشانی دارند.

با این حال اگر هنوز نمی توانید یک شخص نرد را تصور کنید باید بگوییم که نرد در اصل یک مرحله پیشرفته شده از یک فرد گیک است. با این حال، نیازی نیست که نردها فقط در شاخه‌های دانشگاهی باشند بلکه میتوانند نرد ها در زمینه موسیقی ، نقاشی ،  آشپزی ،  معلمی و خیلی موارد دیگر آنها را پیدا کنیم.

ما خودمان یک معلم ریاضی را داشتیم که نرد بود و در اوج شلوغی کلاس نه توان ساکت کردن را داشت و نه توان درس ندادن ! تصور کنید کلاس درس با آن همه همهمه و سرو صدا ایشان با نهایت خونسردی و درک از محیط کلاس به درسشان می پرداختند.(که البته با احترام فراوان خدمت تمام معلم های خوب و زحمتکش کشورمان ایران).

فیلم شبکه اجتماعی شخصیت مارک زاکربرگ را یک نرد نشان م دهد
فیلم شبکه اجتماعی شخصیت مارک زاکربرگ را یک نرد نشان م دهد

یک مثال دیگر از این دسته افراد نرد جامعه ، شخصیت مارک زاکربرگ در فیلم شبکه های اجتماعی ساخته سال ۲۰۱۰ است. در اولین سکانس فیلم مارک را نشان می دهد که به دلیل غرق بودن در فکر ایجاد یک شبکه اجتماعی متوجه صحبت هایش با دختری که با او سر قرار آمده نیست و همین اتفاق باعث می شود که دوست دختر مارک او را ترک کند . دختر حتی به اینکه ما فقط می توانیم دوست باشیم اشاره می کند اما مارک می گوید که من به دوست احتیاج ندارم و در این سکانس نهایت نرد بودن مارک را نشان می دهد.

تفاوت در علایق و سلیقه ها

همانطور که در کارهایشان با هم متفاوت هستند در علایق و سلایق هم همینگونه است .قبل از آن لازم است به این موضوع اشاره کنیم که گیک‌ها روی موضوعات ریز و جزئی توجه داند اما نرد ها روی موضوعات کلی تر مثلا برای یک گیک کهشان می تواند صحنه یک بازی رایانه ای علمی تخیلی باشد که در آن یک فضاپیما به جنگ با سیاره ها می روند ! اما نرد می گوید که کهشان از یک فضای سیاه با کلی ستاره و سیاره ساخته شده و هدف از خلقتش چیست ؟ و چگونه می توان با فضاپیما سفر کرد !؟

خلاصه این مطلب این است که هر دوی آنها به موضوعات سریع واکنش های سازنده ای نشان می دهند اما هرکدام در یک جهت دیگر بنابراین به طور کلی برای گیک ها موضوعات کلی جالب نیست، اما برای نردها برعکس خواهد بود. گیک ها بیشتر روی بازی و سرگرمی متمرکز هستند و آنها از قوانین دقت و عملکرد پیروی نمی کنند اما برای نردها بیشتر علمی بودن قضیه و پیاده سازی کارهایی مبنی بر نظم و دقت مهمتر است.

آنها همچنین در علاقه مندی هایشان هم با هم اختلاف دارند. نرد ترجیح می دهد فیلم جنگ ستارگان را نگاه کند، در حالی که گیک ها به فیلم من یک ربات هستم یا هکر ۲۰۱۵ ابزار علاقه نشان می دهند . گیک بازی های کامپیوتری اکشن پر زرق و برق انجام می دهد اما نرد بازی سودوکو یا شطرنج را ترجیح می دهد.گیک ها عاشق مجلات PC ، یا فناوری رایانه هستند اما گیک ها دانستنیها و مجلات علمی می خوانند. گیک ها دوست دارند دوچرخه سواری کنند و یا روی اسکیت بردشان حرکات آکروباتیک انجام بدهند اما نردها ترجیح می دهند پیاده روی کنند.

البته همیشه مشخص نیست که آیا یک فرد بیشتر یک نرد است یا یک گیک. چون برای برخی از اشخاص علایق و فعالیت ها ممکن است دقیقاً بین این دو باشد. گاهی ممکن است با کسی برخورد کنید که با وجود نرد بودن تمایل پیدا کرده که گاهی هم بازی اکشن انجام بدهد و در یک جمع چند نفره حضور پیدا کند اما با بررسی بیشتر متوجه گیک یا نرد بودن او نخواهید شد مگر اینکه ماه ها یا سال او را زیر نظر بگیرید.

اتاق گیکس

میزکار گیکس
میزکار گیکس

همانطور که در تصویر بالا می بینید اتاق و میزکار گیکس ها شلوغ، فانتزی، جذابتر و فان تر بنظر میرسد.دلیل آن این است که گیکس ها به اکثر خوانندگان علاقه مند هستند و هر نوع تنوع و سبک موسیقی را میپسندند.علاوه بر این به فیلم های سینمایی داغ روز دنیا و چهره های مشهور هم واکنش زیادی نشان میدهند.مدام گیم بازی می کنند و حتی غذایشان را هم پشت کامپیوترشان می خورند و اگر به اتاق این دوست گیکمان دقت کنید چند تصویری از افراد مشهور، پوستر و ماسک فیلم های مشهور مثل جنگ ستارگان، شخصیت های بازی های کامپیوتری،آلبوم و کتاب ها (احتمالا بیشتر کتاب های رمز تقلب) و پازل و گجت های سرگرم کننده، دیده می شوند.

اتاق نرد

میزکار نرد
میزکار نرد

نرد ها هم اتاق و میزکار شلوغی دارند ولی با این تفاوت که در اتاق نردها گجت های سرگرمی کمتر دیده میشود.خانه پر سرگرمی آنها شاید پازل معکب روبیک باشد. آنها به موسیقی یا فیلم های هیجان انگیز کمتر واکنش نشان میدهند.معمولا کمی شلخته تر هستند و بیشتر برنامه های کاری و علمی را دنبال میکنند.در تصویر بالا میزکار یک فرد نرد را نشان میدهد.او خودش را غرق کتاب و نوشتن و ساختن کرده و با کمی دقت میتوانید ببینید که او همه لوازم مورد استفاده خود را در کنار کامپیوتر قرار داده است. در واقع هم گیکس و هم نرد هر دو خوره کامپیوتر هستند ولی هرکدام با توجه به شخصیتشان دو مسیر متفاوت را برای پیاده سازی اهداف خود طی میکنند.التبه که هر دو موفق هستند ولی در پایان بستگی به نتیجه عمومی کار دارد که آیا ساخته آنها موردتوجه مردم قرار میگیرد یا خیر.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه برای “گیک یا گیکس ها چه کسانی هستند و فرقشان با نرد چیست ؟

  1. Avatar
    kamran ram z گفته:

    نردهای ادم های عجیب و غریبی هستن بیشتر به خاطر رفتار و سلیقه هاشون ولی بنظرم گیک ها رو زیاد دیدیم مثل اونایی که خوره بازی های ویدیویی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *