ایمیل مارکتینگ | سه گام برای ایجاد کمپین تبلیغاتی ایمیل موثر

چطوری یک کمپین ایمیل مارکتینگ موثر بسازیم ؟
چطوری یک کمپین ایمیل مارکتینگ موثر بسازیم ؟

دوستان سلام

امروز قصد دارم تا درباره یکی از ارزانترین و به صرفه‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ صحبت بکنم ، یعنی ایمیل مارکتینگ که اگر تا الان ذهنتون نسبت به ایمیل مارکتینگ این بوده که این روش وقت تلف کردنه ، هزینه های خیلی بالایی داره و یا اینکه اصلا کلا کسی از ایمیل استفاده نمی‌کنه رو توی این مقاله قراره که نکات و آموزشهایی رو بگیم که ذهنیتون رو کلا نسبت به این نوع روش از مارکتینگ عوض کنید پس اگر دوست دارید از این روش ارزون توی کمپین‌های تبلیغاتی تون استفاده بکنید با من در این مقاله وبلاگ پلتفرم بوی همراه باشید.

تفاوت بین تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ 

در ابتدا اجازه بدید تفاوت بین تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ رو توضیح بدم تبلیغات ایمیلی چیه ؟ تبلیغات ایمیلی اینطوریه که ابتدا یک بانک اطلاعاتی از چند صدتا ایمیل یا چندین هزار تا ایمیل شما تهیه می‌کنید ، بعد یک محتوای ایمیل درست می کنید بعد دکمه سند رو میزنیم و مستقیم همه‌ی این ایمیل‌ها میره برای صفحه‌ی اسپم اون کسایی که براشون ایمیل کردیم ..چرا اسپم ؟

چون هیچ هدفی پشتش نیست جز تبلیغات و مردمم از تبلیغات بیزارن ..  چون صرفا خرید یک بانک و زدن دو تا دکمه برای ارسال کردن ایمیل نمیتونه روش خوبی باشه مگر اینکه بدونید ایمیل مارکتینگ دقیقا ساز و کارش چیه.  پس تا اینجا فهمیدیم که اینو نمیخوایم و تبلیغات ایمیلی خیلی به دردمون نمی‌خوره !

در نقطه‌ی مقابل تبلیغات ایمیلی ما ایمیل مارکتینگ رو داریم که به این صورته که جوابی برای سوالات افراد پیدا می کنیم و مشکلاتشون رو برطرف می‌کنیم و از برطرف کردن مشکلات اونها شرکت شما هم سود می‌بره و مشتریان بیشتری می‌تونه جذب بکنه ، و این دقیقا نقطه‌ی مقابل تبلیغات ایمیلی هست  و ما خیلی با تبلیغات ایمیلی کاری نداریم چون نرخ بازگشت و جواب دهی خیلی بالایی نداره در عوض ایمیل مارکتینگ چیزی بین 60 الی 85 درصد نرخ بازگشت و البته سرمایه داره براتون .

یعنی شما هر چقدر هزینه بکنید چیزی بین 80 الی 85 درصدش برمیگرده براتون و به قولی این روش آورده داره .

این روش ایمیل مارکتینگ بالاترین میزان بازگشت سرمایه رو نسبت به تمامی روش‌های دیجیتال مارکتینگ داره و علاوه بر این همونطور که گفتم نرخ بازگشت سرمایه خیلی مسله مهمی هست و البته نکاتی دیگه‌ای هم باز داره که می‌تونه نسبت به تمامی روش‌های دیگه برتری داشته باشه ولی قول دادم که یک سری نکاتی رو بگم که ابتدای کار دیدتون نسبت به این روش دیجیتال مارکتینگ عوض بشه.

مثلا همین الان یک سرنخ خوب و سریع بخوام بهتون بدم این هستش که به این نکته توجه کنید که هر کسی که تو هر شبکه اجتماعی می‌خواد عضو بشه حتما باید یک ایمیل داشته باشه و طبق آماری که دو سال پیش دادن نود و دو درصد افرادی که توی فضای وب دارن فعالیت می‌کنن دارای ایمیل هستند و تنها 8 درصدشون یا ایمیل ندارند یا بیخیال شدن که بهتر هم هست چون با کسی که ایمیل نداره ما اصلا کاری نداریم !

و این رو هم در نظر بگیرید اون هشت درصدی که ایمیل ندارن شما تقریبا توی روش‌های دیگه می‌تونی اون افراد رو تارگت بکنید و مشتری خودتون بکنید که توضیحات داره و حتما به اون هم می پردازیم و اگر همون افراد تو شبکه‌های اجتماعی عضو باشن با ایمیل هم می‌تونید با اونا ارتباط برقرار بکنید. حالا اگر یک فردی در جایی با ایمیلش عضو نشده دلیل نداره که صدرصد ایمیل نداشته باشه ، به احتمال قوی داره ولی نخواسته ازش استفاده کنه در واقع اینطور بگم که هیچ روشی توی دیجیتال مارکتینگ وجود نداره مثل ایمیل مارکتینگ که صد در صد بازار هدف شما رو هدف قرار بده.

ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال هر محتوا به هر شکلی !

شما هر کاری تو شبکه‌های اجتماعی می‌تونید انجام بدید مثل فرستادن فیلم مثل فرستادن صوت ، متن یا هر چیز دیگه ای و شما توی ایمیل هم می‌تونید همین کار رو بکنید. علاوه بر این روز به روز با پیشرفت گوشی‌های هوشمند ، نوتیفیکیشن هایی به وسیله‌ی اون اپ‌های ایمیل برای افراد میاد . دقیقا مثل نویفیکیشنی که از طریق شبکه‌های اجتماعی افراد میاد یعنی طرف تو گوشیش همون پیامهایی که در نوار بالای نوتیفیکیشن هاش میبینه ، موضوع ایمیل شما رو هم میبینه چون اکثرا SYNC دستگاهشون روشنه و هرچیزی براشون سریع میاد بال.

تولید محتوا در ایمیل مارکتینگ
تولید محتوا در ایمیل مارکتینگ

پس در مورد میزان دسترسی افراد هم هیچ نگرانی نداشته باشید که حتما به دستش میرسه و علاوه بر همه‌ی این‌ها تاکتیکی که باعث شده خیلی از آژانس‌های تبلیغاتی عاشق این روش‌ ایمیل مارکتینگ بشن این هستش که اونا می دونن که کدوم یکی از دریافت کننده های ایمیل ها دارن از این روش‌ها استفاده می‌کنن و کدوماشون ایمیل ها رو باز می کنن ، کلیک می کنن  و … !

البته تعجب نکنید این کار خیلی چیز عجیبی نیست در واقع به وسیله‌ی یک سری پنل های مانیتورینگ که در حال حاضر خیلی هم زیاد هستن یا به وسیله وبسایت‌های خاصی به راحتی می‌تونید متوجه بشید که چه افرادی روی ایمیل شما کلیک کردن یا حتی چه ساعتی از شبانه روز کلیک کردن ، چقدر از متن ایمیل رو خوندن یا از زمانی که متن براشون رسیده چقدر طول کشیده که ایمیل رو باز بکنه و … تمامی اطلاعات رو به وسیله‌ی این پنل‌ها و اون سیستم مانیتورینگ که هستش می‌تونید از ایمیل‌ها متوجه بشید ولی این نوع از اطلاع رسانی و دسترسی‌ها رو شما مثلا تو خیلی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام مثل گوگل یا مثل تلگرام ندارید چون اون یه سیستم بسته است به شما اجازه نمیدن که اطلاعات شخصی افراد رو شما رصد بکنید.

اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ

حالا همه‌ی اینارو بزاریم کنار ، این همه نکات مثبت در مورد ایمن مارکتینگ گفتیم و فرض بر این میذاریم که راغب شدیم که از این روش استفاده بکنیم ، این روش یکی از قطعات پازل دیجیتال مارکتینگه ! یعنی شما توی بخش بازار کسب و کار آنلاین خودتون به این روش نیاز دارید و البته در کنارش از سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ هم استفاده بکنید همون طور که از این روش باید توی سایر روش استفاده کنیم . پس اگر شما می‌خواید یک کمپین جامعی از دیجیتال مارکتینگ رو اجرا بکنید باید ایمیل رو هم در نظر داشته باشید که بازدهی و تنوع بسیار خوب و عالیی داره …

حالا همه‌ی این مقدمات گفتیم چیکار بکنیم که اصلا چطور یک کمپین ایمیل مارکتینگ و اجرا بکنیم :

سه تا گام داره که گامای ساده‌ای هستند که به وسیله‌ی این سه تا کمپین ایمیل مارکتینگمون رو اجرا بکنیم و ازشون میزان بازگشت سرمایه که گفتم رو به دست بیاریم .

گام اول جمع‌آوری اطلاعات کمپین ایمیل مارکتینگ

جمع‌آوری اطلاعات توی این بخش یعنی اینکه ما چجوری ایمیل به دست بیاریم مهمترین بخش توی این کار اینه که شما از بانک اطلاعاتی استفاده نکنید و خواهشا از این بانک اطلاعاتی استفاده نکنید چون که کمپین شما رو ممکنه با شکست مواجه کنه و همچنین ممکنه که الگوریتم‌های سرویس‌دهنده‌های ایمیلم مثل جیمیل شما رو مستقیما بفرستن توی اسپم که اگر این اتفاق بیفته کمپین شما در واقع شکست میخوره .

البته یک خبر خوب ، ما در فروشگاه سایت پلتفرم بوی برنامه ایمیل مارکتینگ هاوایی میل رو داریم که دارای یک دیتابیس فعال و دسته بندی شده رو داره و در کنارش محدودیت تعداد لیست سرویس دهنده ها رو بهتون اطلاع میده ، مثلا جیمیل چقدر در روز مجاز هستید ایمیل ارسال کنید و بعد یک لیست به شما میده که به راحتی نه اسپم میشید و نه به مشکل ارسال یا شکست کمپین برخورد می کنید. این نرم افزار با قیمت قابل قبولی در سایت موجود هست که می تونید تهیه کنید. حتما پیش از خرید ویدیو ها و آموزش هاش رو هم ببینید که این نرم افزار فارسی چه قابلیت هایی که نداره !!

نرم افزار مدیریت ایمیل هاوایی میل
نرم افزار مدیریت ایمیل هاوایی میل

حالا فرض کنیم فعلا نه بانک داریم نه نرم افزار پس حالا ما به چه وسیله‌ای ایمیل‌هایی که نیاز داریم از اون جامعه هدفمون رو به دست بیاریم؟ 

اینجا دقیقا همون جایی که گفتم باید از روش‌های دیگه‌ی تبلیغات استفاده بکنیم اگر یادتون باشه من تو یه مقاله ای قبلا در مورد نکات بایو اینستاگرام توضیح داده بودم که با اینستاگرام تون سعی کنید یه لینک قرار بدید و بوسیله‌ی اون لینک یک سری اطلاعات شخصی از افراد بگیرید اینجا دقیقا همون جایی که باید ازش استفاده بکنیم یعنی چی ؟

به طور مثال تو اینستاگرام رو گفتم که البته تو خیلی از شبکه‌های دیگه هم میتونید ازش استفاده بکنید. این روش برای کسب‌وکارهای کوچیک و متوسط خیلی خوب جواب میده و روش های دیگه هم هست مثلا کسب و کارهای دیگه هم راحت می‌تونن کمپین‌های بنری بزنن و کمپین‌های موبایلی اجرا بکنن و با کلیک کردن افراد رو اون بنرها یا اون روش‌های دیگه لیدهای مورد نیاز خودشون رو بدست بیارن ولی برای کسب‌وکارهای کوچیک و متوسط که خیلی نمی‌خوان هزینه‌های خیلی زیادی برای گرفتن بانک اطلاعاتی انجام بدن شبکه‌ی اجتماعی کفایت میکنه و هم که رایگان و هم در دسترس عمومه و می‌تونه پیشنهاد خیلی خوبی باشه.

یعنی اینکه شما به وسیله همون لینک که توی بایو اینستاگرام تون قرار دادین یه لندینگ پیج طراحی بکنید یا اگه یک سایت دارید یک لند پیج خیلی مناسب تهیه بکنید که در ازای دادن یک سری پیشنهاد ها اونا رو ترغیب بکنه که ایمیلشون رو در اختیارتون قرار بدن و این می‌تونه تنها یکی از این روش‌ها باشه یا اگر وبسایتی ندارید می‌تونید لند پیجتون رو مثلا توی صفحه‌ی تلگرام تون بذارید یا یک اسکریپت رایگان تهیه بکنید و اون رو داخل وبلاگ بذارید که افراد رو وادار به وارد کردن ایمیل شون بکنه.

ترغیب کابران برای وارد کردن ایمیل

روش ترغیب کردن شما خیلی مهمه مثلا از یه سری تخفیف‌ها استفاده بکنید که این راحت‌ترین روشی که شما می‌تونید ایمیل‌های افراد رو بگیرید یه روش دیگه‌ای که هستش می‌تونید از مشتریانی که هر روز به شما مراجعه کنن و باهاشون در ارتباط هستید ایمیل‌هاشون و بگیرید و دسته‌بندی بکنید یه نکته‌ای رو هم بگم ، که در بالا گفتیم که از بانک استفاده نکنید چرا چونکه بانک ها ایمیل های مناسبی ندارن ، غیرفعالن یا کاربراشون رمز ندارن دیگه سر نمیزنن یا پراکنده هستن و غیره .. و چون دوس دارید سریع به بانک ایمیل برسید راه شما رو اشتباهی می کنن اما اگر از بانک ایمیلی مطمئن هستید یا قبل فیدبک خوبی ازش گرفتید چرا که نه !

ولی چرا این مطلب رو دیر گفتیم ؟ چون بدونید بانک ایمیل خیلی مهمه ، و باید وقت بزارید تا ایمیل ها رو جمع کنید. این کاری نیست که صد هزارتومن بدید یک لیست بگیرید و بگید الان سایتم یا پیجم باید غوغا بشه نه ! اینطوری نیست . حداقلش اینکه اگر ایمیل ها هم درست و اوکی باشن تا باز بشن کلی زمان میبره :/

رصد مشتریان و ایمیل پیشنهادات

در روش های جمع آوری اطلاعات یک تکنیک دیگه هم داریم که دوس دارم یک مثال خوبش رو براتون بزنم . یکی از بزرگترین شرکت‌هایی که در دنیا سرویس ایمیل فعال و قابل قبولی داره شرکت آمازونه ! آمازون روش‌های فوق‌العاده ای داره استفاده می‌کنه و در ایمیل مارکتینگم از بسم الله که شما ایمیلتون رو ثبت می‌کنید ، تا انتهایی که خرید میکنید ایمیل میفرسته و بعد از اون با شما ارتباط برقرار می‌کنه .

آمازون سعی می‌کنه این ارتباط سودآور باشه ، هم برای شما و هم اطلاعاتی که از شما از طریق ایمیل و از طریق وبسایت خودش داره ازتون میگیره  . در واقع سعی می‌کنه بهترین پیشنهادات رو به شما بده و شما هم سعی کنید از این شرکت‌های بزرگ الگوبرداری بکنید و درس بگیرید نه این که بگم مثلا هزینه‌های در حد آمازون انجام بدید نه !

فقط این رو در نظر بگیرید که مثلا یه مشتری میاد پیش شما و شما یه اطلاعاتی از اون فرد دارید و این اطلاعات رو باید یادداشت بکنید و توی بانک اطلاعاتتون ثبت بکنید مثلا شما خبرنامه بسازید یا لیست بسازید که قراره قرعه کشی بشه یا هرچیز دیگه ای رو در معرض دیدشون قرار می دید و ایمیلی از افراد می‌گیرید و می‌دونید که فردی که این ایمیل به شما داده هر سری که میاد میدونه یک خبری قرار بشه و شما هم می دونید این قرعه کشی دوس داره پس حتما تخفیفم دوس داره پس حتما مناسبت ها هم براش مهه که تو سوشیال شما چه خبرهایی قرار اتفاق بیافته .. همینجا بانکتون یک شکل دیگه ای پیدا میکنه.

مناسبت ها و جشنواره ها

حالا فرض کنید ما ایمیل کسی که مثلا کتاب دوس داره رو بدست آوردیم و این آدم علاوه بر کتاب های جدید به محصولاتی که آف خورده باشه هم علاقه منده چون قبلا به این دلیل ایمیلش رو توی یک کمپینی وارد کرده حالا مثلا شما قراره که یک ایونت خاصی رو برگزار بکنید و توی اون ایونت حالا مثلا نمیدونم تخفیفات هست یا مهرماه شده و مدارس باز هستن یا هر چیز دیگه ای به این شکل عمل می کنید :

“که اگر می خواید تخفیف 2 برابر به علت فلان مناسبت بگیرید و بیاید ایمیل های دوستانتون رو هم وارد کنید . اگر دوستان شما ایمیل اینوایت شما رو باز کردن و جوین شدن این تخفیف ویژه برای این اینوایت به شما تعلق می گییره “

چطوری شد ؟ یعنی خودش که هست هیچی میره دوستاش رو هم دعوت میکنه و ایمیل های مرتبط با هدف شما شاخ و برگ پیدا میکنه که بهترین حالتش هست.

البته ایمیلی که برای اون فرد می‌خواید بفرستید باید توجه کنید که پیشنهادی که به اون فرد میدید با توجه به علایق شخصی خودش باشه این در صورتی که شما : 

  • از دیتاماینینگ استفاده نکنید !
  • از روش‌های خیلی پیچیده‌تر داده‌کاوی اطلاعات استفاده نکنید !
  • از کلمات اغراق آمیز و گول زننده استفاده نکنید !
  • سر و ته ایمیل رو به هوای بدست آوردن اطلاعات چیدمان نکنید !
  • به هوای در باز کردن تو دیوار نکوبید ! اون در دستگیره داره 🙂

برای کسب و کارهای کوچیک در همین حد کافیه که مثلا صد تا مشتریشون چیا سفارش میدن ، چه کارهایی انجام میدن و  به چه محصولاتی علاقه مند هستن که یا قیمتش بالا بوده یا نوع دیگه ای ازش رو میخواستن کافیه بدونید و براشون اینوایت یا مناسبت های خاصی ایجاد کنید و مطمئن باشید جواب می گیرید.

لیست ایمیل در ازای خدمات

خب برگزاری اینوایت و مناسبت ها هم یکی دیگه از این روش ها بود و بلاخره روش آخرم که می‌تونید ایمیل‌ها رو از افراد بگیرید این هستش که مثلا شما با یک سری از شرکت ها در ارتباط باشید که می تونن هم مشتری شما باشن و هم به ازای یک سری از خدماتی که به اون کسب و کارها و همکاران یا رقباتون می‌دید یک سری اطلاعات مفید بدست بیارید .مثل لیست ایمیل یکی از مواردی هست که اینجا می تونید ازشون تقاضا کنید. یعنی ایمیل های اکتیو و مشابه بازار هدفتون رو یکجا از اونا بگیرید. این اتفاق خیلی کم توی ایران میافته ولی توی خارج از کشور خیلی زیاد هست .

مثلا کسب و کار من یه سری اطلاعات داره از مشتریان خودم  و در مقابل یک همکاری دارم که میگه من اون اطلاعات رو از شما میخرم و به یه قیمت خوبی من اون اطلاعات رو به اون فرد می‌فروشم .

نکته مهم : این با خریدن بانک اطلاعاتی فرق می‌کنه شما دارید هدفمند از یک کسب و کاری که می‌دونید مناسب کار شماست استفاده می‌کنید. پس این نکته رو خاطرتون بمونه . این سه چهار تا روش می‌تونه خیلی کمک بکنه برای جمع‌آوری اطلاعات این گام اول کمپین ما بود و خالا بریم سراغ گام بعدی یعنی گام دوم .

گام دوم ارتباط موثر در ایمیل

گام دوم ارتباط خوب در محتوای ایمیل هست . در واقع میشه گفت در بخش ایمیل مارکتینگ این بخش مهمترینه و هدفمون چیه ، هدفمون اینه که ایمیلی که داریم برای فرد می‌فرستیم توی برقراری ارتباط نهایت تلاشمون رو انجام بدیم و ضمنا اسپم هم نشیم ! . حالا چیکار بکنیم که این ایمیل‌هایی که می‌فرستیم اسپم نشن و با وجود بانک خوبی که داریم ایمیل هامون به اصطلاح نسوزن رو میخوایم توضیح بدیم.

روش های برای جلوگیری از اسپم نشدن

چند تا نکته داره .برای شروع یک قدم اساسی واسه اینکه اسپم نشیم . چطوری اسپم نشیم ؟ اینجاست نکته اول و از همه مهم‌تر این هستش که یک سری الگوریتم وجود داره ، که شرکتهایی مثل جیمیل و یاهو و سایر سرویس‌دهنده های دیگه متوجه میشن که ایمیل ما کدی درونش هست که از کاربر اجازه بگیریم که باز هم براش ایمیل بفرستیم یا نه ! ما ایمیلی که خود کاربر به ما داده رو داریم استفاده می‌کنیم پس لازم هست این اختیار رو هم بهش بدیم که ما به خواسته کاربر احترام بزاریم.

پس این نکته‌ی اول نکته‌ی دوم اینه که ما کلید لغو دریافت ایمیل رو حتما توی تمامی ایمیل‌هاشون قرار بدیم . نه اینکه تبلیغ بکنیم و بعد در یک ایمیل دیگه بگیم اگه میخوای لغو بشه بیا اینجا رو کلیک کن نه این اشتباست .

دکمه لغو در همه ایمیل ها مهم و ضروریه به این ترتیب اگر بدونیم ما براش مزاحمتی ایجاد می‌کنیم ، ناراحت یا اصلا دوست نداره که پیام از ما دریافت بکنه یا حتی اول ایمیل داده بعدا پشیمون شده بتونه اون روند و متوقف کنه.

سومین نکته که باید انجام بدیم تا ایمیل‌ها جز اسپم ها قرار نگیره ، این هستش که اطلاعات تماس خودمون رو توی اون ایمن قرار بدیم تا افراد متوجه بشن که ما یه شرکت واقعی هستیم و یک کسب و کار کاملا روتین و موجود هستیم . در واقع ما از این شرکت‌ها نیستیم که ایمیل‌های انبوه می‌فرستن .

نکته چهارم که اینم مهمه این هستش که شما برای موضوع ایمیل از عناوین فریبنده و عناوینی که در کاربرا رو ترغیب بکنه که روش کلیک بکنن به هیچ وجه استفاده نکنید.  چون کاربرا رو اینا خیلی حساسن و البته این سرویسای دهنده های ایمیل تا زمانی که یه همچین چیزهایی ر وببینن سریع می‌فرستن به اسپم . مووضوعاتی مثل با کلیک روی این ایمیل صدتا بیت‌کوین بگیریم ،  صد درصد تخفیف داریم و … یا خیلی از این دسته ایمیل‌ها هستند که سعی می‌کنن از عناوین جنسی استفاده بکنن.

فقط یدونه این عناوین کافیه که کاربر یک بار ببینه تا با خیال راحت روی این دکمه اسپم کلیک کنه و اینجاست که سرویس دهنده هایی مثل جیمیل سیگنال می‌فرسته و این آدرس رو برای سرویس دهنده‌های دیگه یا لیست های اسپم بین اللملی قرار میده تا متوجه بشن .

چطوری ایمیل خود را نگارش کنیم ؟

هنوز در گام ارتباط موثر هستیم و حالا میریم سراغ مورد بعدی که ایمیلمون رو چجوری نگارش بکنیم که اون فرد ایمیل ما رو نگاه بکنه و با او ارتباط برقرار کنه . اینم چندتا نکته داره ، نکته‌ی اول اینه که دیگه الان دوران ایمیل‌های خیلی پیچیده و نگارش های گنگ و کتابی و اینا سر اومده !

یک ایمیل حتی اگر غلط‌های نگارشی هم داشته باشه ولی لفظ و لحن خودمونی داشته‌باشه بیشتر باهاش ارتباط برقرار می‌کنن . پس سعی بکنیم که جدیدا دیگه خیلی از این ایمیل‌های خیلی رسمی استفاده نکنید البته یه نکته‌ای هم هست اگر یک شرکت خیلی رسمی و دولتی هستید خب نمیشه و باید از اون لحن رسمی استفاده بکنیم ولی اگر یک کسب و کار اینترنتی هستید ، سایتی دارید و به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط ، حتما از لحن‌های دوستانه استفاده کنید.

مورد بعدی که بخواد کاربر با شما ارتباط برقرار بکنه این که کمترین زمان ممکن بتونید مشکلاتش برطرف بکنید و به سوالاتش پاسخ بدید. این همون موردی بود که ابتدای مقاله بهش اشاره کردیم . اصل مطب ایمیل مارکتینگ !  یعنی نه اینکه یه ایمیلی بزنید چندین هزار تا کاراکتر توش بنویسید و بخواید همه چی رو پوشش بدید نه ! چون اینطوری باشه اصلا بهش توجهی نداره . در عوض ببینید خواسته اش چیه ؟

این رو در مرحله بانک اطلاعاتی حتما بدست آوردید . مثلا کسی که به هوای خبرنامه عضو شده نباید براش تخفیف جوراب بفرستید یا کسی که علاقه به محصولات کیف و کفش داره ، ایمیل محصولات دیجیتال براش ارسال نکنید. و نکته مهم که همه اینا باید در کوتاه ترین و خلاصه ترین محتوا گونجونده بشه . پس این رو هم در نظر بگیرید که باید در سریعترین و خلاصه‌ترین حالت کاربر به هدفشون برسه . حتی شده که در حد چند تا کلمه متنتون و بنویسید و یک CTA یا دکمه ارتباط بزرگ قرار بدید که مثلا برای خرید این محصول برای خرید این کالا یا استفاده از این دکمه یا لینک می‌تونید وارد بشین و در سایت ما از این خدمات استفاده کنید و سعی کنید خیلیم کاربر نپیچونید . یه متن خلاصه و ساده بنویسید.

کار شرکت های بزرگتر هم ببینید

یه نکته‌ی خیلی کوچیکی که خیلی از شرکت‌ها دارن استفاده می‌کنن اونم اینه که سعی کنید در انتهای پیامتون یک مشکلی با توجه به مشکلات دیگه‌ی مشتری براش یادآوری بکنید و راه حل اون رو به وسیله‌ی حالا یه لینک یک دکمه دیگه ای به وبسایت اصلی خودتون لینکدهی کنید. مثلا چی ؟  مثلا اگر یک فردی رو می‌دونید که یک شکستگی خاصی داره مثلا دستش شکسته شما در مرحله‌ی اول ممکنه که توی پاسخ اولی که برای مشکلش دارید یه آتل بهش پیشنهاد بدید.

توی مطلب بعدی که می‌تونه بهش کمک بکنه مثلا بگیم که فلان دارو هم هستش با کلیک روی این دکمه می تونید این دارو هم خریداری و امتحان کنید . با این روش هم کاربرا بیشتر با شما ارتباط میگیرن و همین که اون رو هدایت می‌کنیم به وبسایت خودتون که می‌تونه بیشتر اونجا بگرده و احتمال خریدش افزایش پیدا بکنه و شما اگر این نکات ر رعایت بکنید تو گام برقراری ارتباط نه پیامتون حیف و باطل میشه نه برای مخاطبتون مزاحمت ایجاد می‌کنه و نه کسی اسپمتون میکنه  و تازه کاربر باهاتون ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کنه .

گام سوم توسعه موثر ایمیل

توی گام بعدی توسعه‌ی ارتباط یعنی گام سوم ،  توی این گام ما فرض بر این میذاریم که بانک و اطلاعات مشتریامون و ایمیل‌های خیلی زیادی رو جمع‌آوری کردیم یه ایمیل خیلی مناسب براشون ارسال کردیم .  حالا میخوایم که اون ارتباطاتی که باهاشون برقرار کردیم رو توسعه بدیم . به عنوان مثال یک کاربر رو می بینید که دو سه بار بهش ایمیل می‌فرستی و میزان مشارکتش خیلی خوبه و به این فرد یه پیشنهادی بدید که عضو باشگاه تون بشه، یا مثلا عضو یک سری از خدمات ویژه تون بشه تا دیگه به صورت همیشگی با اون فرد در ارتباط باشید.

اون فرد دیگه از دست ندید . میگم خیلی روش‌های زیادی داره که میزان وفاداریش رو مورد سنجش قرار بدید و ببنید مثلا از 10 تا ایمیلی که ارسال کردید چند تاش رو باز کرده ، مثلا اگر یکیش رو باز کرده و دیگه سراغش نرفته یعنی همون اول یک مشکلی پیش اومده و راه رو براش اشتباه رفتید.پس توسعه و گسترش ایمیل هایی که موثر بودن هم باید یک پلن یا برنامه خاصی براشون در نظر بگیرید.

حالا یک جمع بندی بکنیم . شما با انجام این سه تا گام یعنی جمع‌آوری اطلاعات ، ارتباط و توسعه به راحتی می تونید یک کمپین خیلی خوب و جذاب و با بازدهی بالا و ایمیل مارکتینگ مسمر ثمر داشته باشین .

 حالا به چه وسیله‌ای رصد بکنن که این ایمیل‌هایی که ارسال کردن جواب گرفته یا نه وب سایت ها و نرم افزارهای مختلفی هستن مثل هاوایی میل که به این وسیله شما می‌تونید بانک اطلاعاتی توش قرار بدید و هدفتون تنظیم کنید و دوباره مشخص کنید که مخاطبینتون کی کلیک کردن و این کلیدهایی که توی ایمیلتون قرار دادید یا چه تایمری گذاشتنید که خیلی اطلاعات زیادی بهتون میده که کمک می‌کنه و تو بخش توسعه هم می‌تونه براتون مفید باشه.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی موزیک های سایت به دلیل به روز رسانی زیرساخت ها در حال بارگذاری می باشند. در صورت پخش نشدن صداها ساعاتی دیگر امتحان فرمایید.