محتوا نویسی یونیک چیست و چگونه محتوای دست اول بنویسیم ؟

چگونه محتوای یونیک بنویسیم؟
چگونه محتوای یونیک بنویسیم؟

چرا به آن محتوا نویسی یونیک می گویند ؟

محتوای یونیک به محتوایی گفته می شود که هیچ قسمت از آن کپی شده نیست و به عبارتی خود نویسنده تمام محتوا را نوشته باشد.معمولا این کار به روش های مختلفی از جمله بازنویسی ، تالیفی ، ترجمه ای و غیره انجام می شود اما بعضا نویسنده می تواند خودش با دانش بر موضوع تمام محتوا را بدون مراجع به هیچ منبع ای بنویسد.در میان سایت های ایرانی امروزه یونیک نویسی بسیار رایج شده و همانند قدیم دیگر کپی کردن محتوا یک امتیاز یا به نوعی زرنگی محسوب نمی شود چراکه در این صورت با جریمه گوگل و دیگر سایت ها مواجه خواهید شد. ما در این مقاله اختصاصی برای نرم افزار داپپاد سعی کرده ایم که اصول و روش محتوانویسی یونیک را به شما آموزش دهیم.

کپی کردن محتوا چگونه است ؟

در واقع پرسش ساده ای است ولی بگذارید کمی بیشتر توضیح بدهیم ، چرا که برای بسیاری این مسله هنوز واضح نیست . کپی کردن با کپی شدن یک مقدار با یکدیگر متفاوت هستند .  معمولا در محیط اینترنت وقتی کسی یک خط یا نوشته کوتاه یا نام و یک عنوان و یا حتی یک عکس یا لینک را کپی می کند به اصلاح کپی شدن می گویند . یعنی در واقع اطلاعات مهم یا اصل مطلب برداشته نشده و تنها یک متن یا تصویر کپی شده ولی کپی کردن به منظور کپی کل محتوا تلقی می شود . معمولا هر مقاله ای که در اینترنت وجود دارد شامل یک لینک (آدرس اینترنتی) است که با وارد کردن آن در مرورگر خود می توانید به آن محتوا دسترسی پیدا کنید. خود لینک به تنهایی کپی محتوا تلقی نمی گردد ولی کپی محتوا از ابتدا تا انتهای آن عینا کپی کردن است .

وقتی می گوییم محتوای کپی یعنی محتوایی که شما نویسنده آن نیستید ‍! شما کسی نیستید که دانش نوشتن آن را داشته باشید و حتی بدون هیچگونه تغییری آن را در سایت یا وبلاگ خود منتشر کرده اید. محتوای کپی تنها به متن خلاصه نمی شود و می تواند تصویر ، عکس ، کلیپ آرت (تصویر رسم شده یا شکلک ) ، اینوگرافی (عکس همراه نوشته ) ، صوت ، پادکست ، موزیک یا فیلم باشد. پس قبل از کپی کردن یک محتوا بهتر است اول به چگونه یونیک نوشتن آن فکر کنید.

حتما لازم است که محتوا دست اول باشد ؟

شاید این پرسش برای شما هم مهم باشد که لازمه ی یونیک بودن محتوا چیست ؟ و اگر جریمه ای کپی کردن محتوا توسط گوگل و یا مطلع شدن کاربران از دست دوم بودن محتوا را در نظر نگیریم دیگر چه مسله ای مهمتری وجود دارد که اینکار را نکنیم ؟ خب در واقع پاسخ ساده است هیچ دلیل دگیری وجود ندارد! اما اجازه دهید که کمی شما را بیشتر با ابعاد اینکار (کپی کردن محتوا ) آشنا کنیم .

مسلما هیچ کاری راحتتر از یک کپی پیست دلچسب نیست اما وقتی با یک سایت یا منبع آموزشی پر از محتواهای کپی برخورد می کنید اولین فکری که به سراغتان می آید پیدا کردن منبع اصلی است. قطعا اگر تجربه کار با اینترنت را داشته باشید تنها با چند دقیقه دنبال کردن محتوا و بررسی سایت منتشر کننده متوجه کپی بودن آن خواهید شد. البته در ادامه راهکارهایی برای پیدا کردن محتوای کپی هم به شما خواهیم گفت.

محتوای یونیک بهتر است یا کپی ؟

بگذارید با یک مثال ساده به این موضوع بپردازیم . فرض کنید دو نفر دکتر داخلی برای ویزیت بیمار داریم که یکی از آنها برای معالجه بیماران سالهای سال تحصیل کرده و بسیار با تجربه عمل می کند و دکتر دیگری با به سرقت بردن اطلاعات از دکتر اولی درباره مهمترین بیماری ها ، تشخیص بیماری و روش درمان آن بیماران را ویزیت می کند. اگر بر حسب اتفاق به ملاقات هر کدام از این دو دکتر بروید نوع بیماری شما درست تشخیص داده می شود و به زودی خوب می شوید اما مسله ای که در اینجا رخ داده بسیار مهمتر از وضعیت فعلی شماست و آن احساس رضایت و حس اطمینان است .

چه حالی به شما دست خواهد داد وقتی بفهمید که یک دکتر تقلبی شما را معاینه کرده و علارغم خوب شدنتان باز هم احساس می کنید که شاید لازم باشد پیش یک دکتر دیگر هم بروید چون متوجه شده اید که اطلاعات دکتر قبلی شما از کسی است که سر رشته و دانش تخصصی اینکار را نداشته و با علم دیگران شما را ویزیت کرده ولی همچنان حالتان هم خوب است .

احساس به کسی که خودش سر منشا اطلاعات نیست درست مانند مثال قدیمی “بپر تو چاه ” است . شما حاضرید به خاطر دانش و اطلاعات چه کسی در زندگی خود ریسک کنید ؟ قطعا شما هم از اینکه اطلاعات دست اول بوده و عامل انتقال دهنده آن موثق باشد برایتان خیلی مهم است . این مثال را زدیم تا بدانید محتوای کپی شده چقدر راحت حس اعتماد و رضایت کاربر را از بین می برد و به مرور محبوبیت سایتتان را کم رنگتر می کند.

محتوای کپی شده علاوه بر صدمه زدن به خواننده باعث درست کردن مشکلات دیگری هم برایتان می شود و این تازه اول ماجراست . بسیاری از طراحان سایت علل الخصوص سایت هایی با موضوع تخصصی همیشه در انتهای مطالب یا قسمت فوتر خود اعلام می کنند که کپی از مطالب سایت غیر قانونی بوده و در صورت انتشار می بایست لینک و نام منبع هم اشاره شود. بسیاری از افراد بدون هیچ گونه نگرانی محتوا از دیگر سایت ها برداشته و با اعلام نام و لینک منبع اصلی ، محتوا را در سایت خود منتشر می کنند. در ادامه می خواهیم درباره معایب اینکار صحبت کنیم.

کپی مطالب با ذکر نام و منبع اصلی

شاید شما هیچگونه مشکلی درباره کپی کردن یک محتوا از سایت های دیگر در سایت خودتان نداشته باشید و با خیال راحت و با ذکر نام و لینک سایت اصلی محتوای کپی شده را در سایت خود قرار می دهید . با چشم پوشی از اینکه چرا کسی باید چنین کاری را بکند ، می خواهیم به معایب اینکار بپردازیم .

مسله اول این است که باز هم خواننده به کپی بودن محتوای شما نمره منفی می دهد. نمره منفی صرفا کلیک کردن بر روی یک علامت یا فشردن دکمه دیس لایک (خوشم نیامد) نیست ولی ممکن است شخص خواننده در کامنت گذاری ها شرکت نکند  ، و با خروج سریع خود از سایت شما باعث افزایش نرخ پرش شود و به جای پرسش و کنجکاوی بیشتر در سایت بخواهد مطلب را به پایان رسانده و سایت را ترک کند.

ذکر نام منبع تنها شما را از دردسر های احتمالی از جانب مدیر سایت اصلی دور می کند ولی خواننده ای که به دنبال اصل مطلب باشد قطعا با دیدن منبع مشکلاتی که به آنها اشاره کردیم را برایتان به همراه خواهد داشت . پس بنابراین کپی با آسودگی خیال از ذکر منبع هم نمی تواند گزینه خوبی باشد.

محتوای یونیک چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد ؟

حال اگر تصمیم گرفته اید که محتوای یونیک بنویسید بهتر است با ویژگی اینگونه محتوانویسی ها بیشتر آشنا شوید.

محتوای یونیک به طور خلاصه محتوایست که تابحال در هیچ سایت یا کتاب و مقاله ای منتشر نشده باشد و شما یا هر نویسنده دیگری اولین بار است که چنین محتوایی را می نویسد. به طور مثال همین مقاله ای که در حال خواندنش هستید توسط یک نویسنده و همفکری چند نفر از اعضای تیم تولید محتوا وب سایت پلتفرم بوی نوشته شده و از لحاظ یونیک بودن 100 درصد است. اما برای تشخیص محتوای یونیک چند خصوصیت مشترک وجود دارد که قصد داریم آنها را بررسی کنیم :

بدون منبع هستند

محتوای یونیک دارای هیچ لینک به سایت های دیگر یا حتی مقالات منتشر شده ندارند و خود متن اصلی به تنهایی یک محتوای یونیک و کاملا دست اول است.

کاملا مسلط نوشته شده اند

اگر نویسنده به دنبال تبلیغات یا اسپم کردن (پرحرفی الکی برای بازی با کلمات) باشد از لحن و تعداد کلمات متوجه خواهید شد . معمولا نوشته های یونیک به سرعت به سراغ اصل مطالبی که باید گفته شود می رود و از پرچانه گی در متن اصلی جلوگیری می کنند.

عنوان تبلیغی ندارد

حتما چنین عناوینی را دیده اید : “چگونه یک کتاب را سریع بخوانیم + آموزش رایگان و پکیج و … ” چنین عناوینی با فرض اینکه نمی شود گفت تمام متن اصلی کپی باشد ولی با توجه به هدف از ارائه موضوع ممکن است مشوک به یونیک بودن باشند.در محتوانویسی یونیک معمولا از علامت ها و اعداد برای جلب توجه استفاده نمی شود. از طرفی معمولا وقتی یک سایت اقدام به انتشار چنین صفحاتی می کند مسلما در دفعات قبلی برای هر مقاله ای اینکار را کرده و بعضا قسمتی از محتوای مقالات قبلی را در این مقالات به شکل دیگری بازنویسی کرده اند.

جذاب و گیراست

شده تابحال محتوایی را بخوانید و زود دلتان را بزند ؟ خب علتش چیست ؟ اینگونه مقالاتی که مستقیما از گوگل ترنسلیت وارد صفحه سایت می شوند مسلما با وجود یونیک بودن و عدم نمونه مشابه ، هیچ جذابیتی برای خواننده ندارند و بعد از چند خط خواندن به سرعت پی به بی روح بودن و درهم بودن آن می برید . محتوای یونیک یعنی نویسنده مسلطی که کاملا می داند چه چیزی را بنویسد تا مخاطبش را درگیر موضوع کند.درست همانند یک معلمی که در حین تدریس مطلب درسی با اشاره به یک موضوعی خنده دار سعی در جلب نظر دانش آموزان کلاس دارد.

هیچ خط مشابه ای ندارد

از همین مقاله ما یک قسمت از هر خطی که دوست دارید را با قرار دادن با دابل کوتیشن “” آن را در گوگل جستجو کنید. بگذارید شما را کمک کنیم . خط زیر را عینا با کوتیشن کپی و در گوگل سرچ کنید.

“این یک عبارت برای تست مقاله : محتوای یونیک هیچ خط مشابه ای ندارد”

همانطور که می بینید به جز سایت پلتفرم بوی سایت دیگری با این خط مشابه وجود ندارد. ولی حالا عبارت زیر را جستجو کنید:

چو ایران نباشد تن من مباد”

همانطور که در تصویر زیر مشاهده کنید الا مشاا… این بیت شعر از ابوالقاسم فردوسی در سایت های بسیاری عینا تکرار شده که نشان دهنده ی کپی بودن آن است.

سایت با محتوای غیر یونیک - کپی شده
بیت شعر کپی شده در سایت های بسیار

البته در مورد کپی بودن چنین آثاری باید گفت که این صرفا یک مثال است و شما می توانید با جملات دیگری هم این مسله را بررسی کنید و لزوما نباید یک جمله یا بیت شعر معروف باشد.برای اینکه خیالتان را کاملا راحت کنم یک متنی که اصلا معروف نیست را جستجو کنیم . به عنوان مثال جمله زیر :

“در جریان جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط روس و انگلیس”

همانطور که در تصویر زیر می بینید سایت های زیادی این جمله را تکرار کرده اند.

محتوای غیر یونیک - جمله غیر معروف
کپی شدن یک جمله بدون بازنویسی در سایت های فارسی

آیا عینا یک عبارت می تواند کپی باشد ؟

هم بله و نه . همیشه نمی توان از دست کپی نکردن هم فرار کرد. به عنوان مثال شعر چو ایران نباشد تن من مباد را نمی توان یونیک کرد !! از طرفی اینکار دست بردن در اصل شعر شاعر است که به هیچ وجهی پیشنهاد نمی شود !!

اما می توانید در کنار صدها کلمه یونیکی که در محتوای خود بکار برده اید از آنها استفاده کنید.چنین کاری نه تنها هیچ ارزشی از متن مقاله شما کم نمی کند بلکه به اعتبار آن هم اضافه می کند چرا که در کنار توضیحات خود به بیت یک شاعر بزرگ ایرانی برای روشن شدن مطلبی مهم از موضوع خود اشاره کرده اید.

اما برای برخی نوشته های غیر معروف باید بتوانید آن را تغییر دهید تا مطب کاملا یونیک باشد. به فرض مثال به همین عبارتی که برایتان مثال زدیم توجه کنید : “در جریان جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط روس و انگلیس” شاید بپرسید پس سایت های منتشر کننده چگونه این جمله را می توانستند تغییر دهند ؟ پاسخ ساده است به راحتی یک لیوان آب خوردن می شد این عبارت را یونیک کرد . اکنون ما همین عبارت را به 5 شکل مختلف بازنویسی می کنیم بدون اینکه شبیه عبارت اصلی باشد . توجه کنید :

  1. در پی جریانات جنگ جهانی اول که کشور ایران توسط روس ها و انگلیس ها اشغال شد …
  2. در پی جریان های اتفاق افتاده در جنگ جهانی اول و اشغال کشورمان ایران بدست روس ها و انگلیسی ها …
  3. در وقع جریان های جنگ جهانی اول که کشورمان ایران توسط انگلیسی ها و روس ها اشغال شد …
  4. در پی اتفاقاتی که در جنگ جهانی اول افتاد ، ایران بدست روسی ها و انگلیسی ها به اشغال درآمد …
  5.  کشور ایران توسط روس ها و انگلیسی ها در جریانات جنگ جهانی اول اشغال شد …

البته هرچقدر که فکر می کنیم باز هم میشد نوشت اما همین 5 عبارت کافیست که حق مطلب ادا شود.بنابراین تا جایی که می توانید با کمی فکر و تلاش جملات خود را تغییر دهید به گونه ای که تابحال کسی عینا آن را ننوشته باشد.این کار شدنی است مطمئن باشید.

چگونه یک محتوای کپی را تشخیص دهیم ؟

وب سایت های زیادی هستند که روزانه تعداد قابل توجهی مقاله درباره موضوعات کاری خودشان منتشر می کنند. این مقالات ممکن است گاها نوشته خودشان باشد و یا از دیگر سایت های مطرح تر ترجمه و به زبان های دیگری منتشر شده باشند. معمولا در ایران بیشتر مقالات از زبان هایی مثل انگلیسی ، عربی و آلمانی به فارسی ترجمه می شوند و ممکن است گاها افرادی زودتر از شما مقاله های جدید را ترجمه و در وب سایتشان قرار داده باشند. ترجمه دستی مقالات هیچ جذابیتی برای خواننده ندارد و معمولا با واژه های درهم و گنگ ترجمه می شود ، به همین خاطر نویسنده ها پس از بررسی متن قسمت هایی از آن را تغییر می دهند و بعضا جملاتی به آن اضافه می کنند. اگر شما هم تازه متنی بدستتان رسیده و هنوز نمیدانید کدام قسمت آن کپی شده و کدام قسمت آن یونیک است به شما استفاده از نرم افزار سرقت ادبی داپپاد را پیشنهاد می کنیم.

برنامه داپپاد با دقت بسیار بالایی محتواهای کپی شده را جستجو کرده و نتیجه را با درصد و لیست سایت هایی که محتوا در آن به کار رفته شده را به شما نشان می دهد. استفاده از این برنامه محدودیت تعداد کلمه ندارد و با پنل فارسی برای سیستم عامل ویندوز منتشر شده است. شما نرم افزار سرقت ادبی و علمی داپپاد را می توانید در قسمت فروشگاه پلتفرم بوی پیدا کنید.

پس از ورود به برنامه در قسمت افزودن محتوای جدید متن خود را وارد کرده و بر روی دکمه بررسی محتوا کلیک کنید. برنامه شروع به بررسی محتوا کرده و سپس درصد یونیک بودن و سرقت ادبی بودن متن در حین انجام کار برنامه به شما نشان داده می شود.

برنامه تشخیص سرقت ادبی داپپاد
برنامه تشخیص سرقت ادبی داپپاد

پس از اتمام کار برنامه در لیست زیرین همین بخش اطلاعاتی درباره محتوای کپی شده به شما می دهد . شما لیست سایت های کپی کننده و آن بخش از محتوایی که در آنها به کار رفته است را مشاهده کنید. همچنین این اطلاعات در تاریخچه نرم افزار برای بررسی مجدد یا آرشیو در برنامه قرار می گیرد.

نرم افزار بررسی سرقت ادبی و علمی داپپاد
نرم افزار بررسی سرقت ادبی و علمی داپپاد

همیشه نوشته هایتان را به روز نگه دارید

یک مسله مهم دیگر به روز رسانی محتواست . محتواهایی که از ابتدا یونیک نوشته شده باشند همیشه یک خط بیشتر جا برای اضافه کردن دارند به طوریکه چون نویسنده با ذهنیت خود مطالب را نوشته پس می تواند هر ماه یا چند هفته یکبار یک نیم خط یا چند خط به طول محتوا اضافه کند. یکی از مزیت های اصلی اینکار رشد سئو محتوا و تاثیر آن روی بهبود وضعیت مقاله منتشر شده است . همچنین کاربرانی که زیاد به آن صفحه سر می زنند با وجود تغییرات متوجه زنده بودن و تازه سازی مقاله می شوند که این یک نشانه خوب برای ماندن بیشتر خواننده در صفحه و ترغیب جهت مطالعه دیگر مقالات سایت شماست.

برای به روز رسانی محتوای دست اول خود می توانید از 3 روش زیر نیز استفاده کنید :

هر یک ماه تصادفی به مقاله ها سر بزنید : شانسی یا با علم بر تعداد بازدید کننده یا تعداد نظرات یک مقاله وارد آن شده و ببینید آیا قسمتی از آن قابلیت اضافه کردن نوشته ای را دارد یا خیر . بدین ترتیب با اضافه کردن چند جمله مقاله خود را به روز رسانی کرده اید.

یک تصویر مناسب تر پیدا کنید : گاهی برای خالی نبودن فضای مقاله از یک تصویر تزئینی استفاده می کنیم . این تصویر ممکن است نتیجه 5 دقیقه گشتن در تصاویر گوگل باشد درحالی که بعدها وقتی به نوشته خود سر میزنیم از آن عجله عبور کرده ایم و برای کسانی که بعداین مقاله را می خوانند بهتر است یک تصویر مناسب تر پیدا کرده و یا حتی خودمان آن تصویر را درست کنیم.اما شدیدا توصیه می کنیم که تصویر را هم خودتان طراحی کنید.

از گیومه نقل قول استفاده کنید : اگر بزرگی را دارید که درباره قسمتی از مقاله شما صحبتی کرده است می توانید با کمی تغییرات آن را با قرار دادن داخل دو گیومه نقل قول کنید.

یونیک نویسی مقالات با چت جی پی تی

چگونه در چت جی پی تی ثبت نام کنیم ؟
چگونه در چت جی پی تی ثبت نام کنیم ؟

فناوری جدید چت جی پی تی میتواند به شما در نوشتن مقالات یونیک بسیار کمک کند.امروزه با استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای فناوری جدید میتوانید مقاله نویسی یونیک را شروع کنید.برای اینکار فقط باید به موضوع فکر کنید تا این فناوری مقاله را برایتان بنویسد.

به طور کلی چت جی پی تی (Chatbot) ها می‌توانند مقالاتی را با استفاده از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) تولید کنند. با این حال، به دلیل محدودیت های موجود در فناوری های حال حاضر، این مقالات ممکن است از نظر ساختاری و محتوایی به صورت کامل یونیک نباشند و ممکن است شباهتی با متون موجود در وب سایت های دیگر داشته باشند. در نتیجه، در نوشتن مقالات یونیک بهتر است از نویسندگان واقعی با تجربه استفاده کرد تا مطمئن شویم که محتوای بهتر و ارزشمندی را به خوانندگان ارائه کنیم.برای شروع استفاده میتوانید از راهنمای ثبت نام در چت جی پی تی پلتفرم بوی استفاده کنید.

 

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3 دیدگاه برای “محتوا نویسی یونیک چیست و چگونه محتوای دست اول بنویسیم ؟

  1. Avatar
    سیدرضایی گفته:

    بعضی وقتا مقاله هایی که کپی هستن هم تو گوگل بالا میان و مثل اینکه به خاطر داشتن آی پی اختصاصی اون سایته
    که خیلی ها ازش ندارن
    گرچه که کارشون هیچ ارزشی نداره ولی فریب دادن موتورهای جستجو هم خودش کم بی ارزش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامی موزیک های سایت به دلیل به روز رسانی زیرساخت ها در حال بارگذاری می باشند. در صورت پخش نشدن صداها ساعاتی دیگر امتحان فرمایید.