قبل از حذف محتوای وب سایت قدیمی به چه نکات سئو دقت کنیم؟

قبل از حذف محتوای وب سایت قدیمی به چه نکات سئو دقت کنیم
قبل از حذف محتوای وب سایت قدیمی به چه نکات سئو دقت کنیم

حذف کردن یا نکردن، این بزرگترین معضلی است که صاحبان وب سایت و سئوکاران هنگام برخورد با محتوای قدیمی با آن مواجه می شوند.

وقتی یک وب سایت جدید می زنید دلتان به حال محتواهای قدیمی می سوزد پس با با چند کلیک از همه آنها بک آپ تهیه می کنید و به سایت جدید انتقال می دهید. پس از انجام اینکار تمام فکر شما این است که وب سایت خود را از تمام آثار محتوای قدیمی خلاص کنید. با توجه به اینکه موتورهای جستجو به دو محتوای ایندکس شده ایراد نگیرند و به عبارتی جریمه نشوید ، بهترین راه حل چیست ؟

همچنین مسله مهمتر اینکه اگر محتوای مورد نظر ترافیک ارگانیک ثابتی را جذب کرده باشد چه می شود ؟ یعضی از صفحات به قدری ترافیک ارگانیک بالایی دارند که لحظه ای تردد و افت سرعت یا بارگذاری صفحه ممکن است آن را از لحاظ رتبه بندی به خطر بیاندازد. قطعا حذف آن محتوا برای رتبه بندی موتور جستجو و ترافیک ارگانیک وب سایت شما مضر است.

این پایان ماجرا نیست چرا که از لحاظ لینک بیلدینگ تعداد زیادی لینک به صفحات داخلی و خارجی نوشته های شما وارد شده است ، به آنها فکر کرده اید ؟

قرار بر این است تا با ایجاد این پرسش ها ذهنتان را برای ایجاد یک چک لیست از اتفاقاتی که پس از حذف یک نوشته در سایت قدیمی خود انجام می دهید را آماده کنیم.

در این مقاله چک لیست مفیدی را ارائه می کنیم که می توانید از آن برای حذف محتوای قدیمی وب سایت خود بدون به خطر انداختن دید موتورهای جستجو استفاده کنید.

برریسی محتوای قدیمی

قبل از اینکه کارمان را شروع کنیم لازم است یک بررسی اجمالی داشته باشیم که اصلا محتوای قدیمی منظورمان کدام ها هستند.

به عبارت ساده، هر قسمت از وب سایت که نوشته ای دربر داشته باشد میتواند محتوا به حساب بیاید اما فاکتور اصلی ما این نیست . در واقع ما به دنبال محتوایی هستیم که همیشه برای مخاطبان شما ارزشمند ، جذاب ، خواندی و مهم بوده باشد.مثلا یک مقاله 2000 کلمه ای ارزش بیشتری نسبت به یک نوشته 2 خطی در بالاترین قسمت سایتتان دارد مخصوصا نوشته های یونیک ارزش بسیار به مراتب بالاتری دارند.

نمونه های رایج محتوای قدیمی در وب سایت شما عبارتند از:

  • محصولات/خدمات با تخفیف یا محصولاتی که نقد و بررسی تخصصی دارند
  • پست های وبلاگ روزانه به همراه کدهای آماردهی ، میزان مطالعه و اشتراک گذاری
  • پست های وبلاگ ستاره دار که شامل تعداد کلمات زیادی هستند + تصاویر
  • پروفایل کاربران با همراه توضیحات مختصر و شرح درباره من آنها
  • کپی کامل صفحه تماس با ما ، درباره ما ، سوالات متداول
  • علاوه بر این، محتوای حساس به زمان، مانند پست های وبلاگ در مورد موضوعات جاری و موضوعات پرطرفدار، با گذشت زمان ارتباط خود را از دست می دهند.

حفظ محتوای قدیمی در وب سایت شما اگر به درستی انجام نشود به اعتبار و شهرت آن تأثیر منفی می گذارد. همچنین، می‌تواند بازدیدکنندگان را از خود دور کند . مثلا اگر آنها مقاله ای که در سایت اول شما خوانده باشند را روزی در سایت جدیدتان بخوانند و متوجه نشوند این همان سایت است قطعا مخاطبین محبوب (نه روزانه ! ) خود را شاید از دست بدهید. پس احتمالا نیاز است به طوری آنها را متوجه این موضوع کنید که محتوا کپی شده نیست و خودتان هستید.

چک لیست سئو برای حذف محتوای قدیمی وب سایت

وقتی وب سایت جدید خود را طراحی کردید نوبت به حذف و انتقال محتوای وب سایت قدیمی می رسد . برای کسانی که تازه کار هستند و در مورد زیان های سئو سایت چیزی نمی دانند احتمالا فرمول مشخصی هم از دیدگاه سئو در هنگام جا به جایی مطالب ندارند پس باید ابتدا یک چک لیست درست کنید و قبلتر از آن باید صفحه موردنظرتان را به دقت ارزیابی کنید و تأثیر حذف آن را درک کنید که اصلا کدام نوشته ها یا صفحات مهمتر هستند.

در اینجا یک راهنمای مفید برایتان قرار داده ایم که به شما کمک می کند تا محتوای قدیمی وب سایت را بدون آسیب رساندن به رتبه بندی موتورهای جستجو حذف کنید:

یک پرسش : چرا یک صفحه را حذف کنیم ؟

قبل از اینکه به فکر حذف یک صفحه وب باشید، پاسخ سوالات زیر را بدهید :

  • آیا این صفحه همچنان ترافیک ارگانیک جذب می کند و باعث افزایش بازدیدکنندگان می شود؟
  • آیا این صفحه معیارهای تعامل با کاربر ، مانند زمان حضور در سایت و نرخ پرش را کاهش می دهد؟
  • آیا این صفحه به اهداف بازاریابی شما در آینده کمک خواهد کرد؟
  • آیا می توانید با جایگزین کردن داده ها و نمونه های قدیمی با نمونه های جدید محتوای این صفحه تجدید نظر کرد ؟

پاسخ های شما به این موارد مشخص می کند که آیا زمان خوبی برای حذف محتوا است یا خیر. همچنین به شما کمک می کند تا دلایل واضحی برای حذف مطلب از سایتتان را شناسایی کنید.

برای ارزیابی عملکرد صفحه وبسایت خود از گوگل انالتیکس Google Analytics استفاده کنید.استفاده از این ابزار کاملا رایگان است و به شما اطلاعات خوبی درباره رفتار کاربران در خصوص محتوای شما نشان می دهد.بدون منطق و در نظر نگرفتن جوانب احتمالی نباید صفحه را حذف کنید.

رتبه بندی صفجه را ارزیابی کنید

قبل از حذف یا تغییر مسیر یک محتوا از نوشته هایتان مطمئن شوید که این صفحه قبلا در موتورهای جستجو ایندکس و رتبه بندی شده است یا خیر. به فرض مثال هر صفحه ای با یک یا چند کلمه کلیدی قابل جستجو است . پس اگر آن را جستجو کنید در نهایت در یکی از صفحات آن را مشاهده می کنید.در این مرحله باید کلمات و رتبه ای که موتورجستجو نشان می دهد را ارزیابی کنید. برای اینکه کارتان را راحت کنیم بهتر است اینگونه عمل کنید :

1-تا سه کلمه کلیدی اصلی که در نوشته صفحه شما به کار رفته است را استخراج کنید

2-ابتدا اولین کلمه کلیدی را در موتورهای جستجو سرچ کنید

3- صفحه ای که لینک آن صفحه از سایت خود را مشاهده کردید یادداشت کنید

4-اینکه لینک چندم در صفحه است را یادداشت کنید

5-قدرت کلمه و تعداد رقیب های خود را در نظر بگیرید

6-کلمه بعدی را جستجو کنید

7-پس از اتمام جستجوها بنا به تشخیص خودتان صفحاتی که رتبه های خوبی دارند را در ارزیابی خود اهمیت بیشتری قائل شوید

اگر کلمات کلیدی در صفحات نتایج موتورهای جستجوی مرتبط (SERP) پیدا کردید که با یکی از صفحات سایت شما رتبه بالایی دارد، باید مزایا و معایب حذف آن را از وب سایت خود بسنجید در غیر این صورت یک راه اشتباهی را رفته اید.

نظارت بر عملکرد

از ابزار آنلاین کنسول جستجوی گوگل برای تشخیص صفحات خود استفاده کنید که در چه مدت زمانی بازدید کننده داشنه اند . به طور مثال ممکن است یک صفحه رتبه خوبی در جستجوها داشته باشد ولی به ندرت آن کلمه جستجو شود. این ارقام را با داده های مربوط به سال های گذشته مقایسه کنید ، اگر تغییرات چشمگیری داشته باشند باید آنها را بیشتر در نظر بگیرید.

ترافیک قبلی را به آدرس صفحه جدید هدایت کنید

 تغییر مسیر 301 یکی از رایج ترین راه های هدایت بازدیدکنندگان وب سایت از یک صفحه قدیمی به صفحه جدید است. این تغییر مسیر در صورتی است که اگر محتوای قدیمی شما رتبه خوبی داشته و همچنان ترافیک به سمت سایت شما هدایت شده و به اهداف نهایی شما کمک زیادی کند که باید آنرا با این تغییر مسیر برای همیشه حفظ و نگهداری کنید.

از صفحه سایت قدیمی برای راهنمایی بازدیدکنندگان به محتوای جدیدی که جایگزین آن می شود استفاده کنید.

تغییر مسیر 301 پیش از حذف صفحه
تغییر مسیر 301 پیش از حذف صفحه

اگر محتوایی که انقال می دهید یک پست وبلاگ است، می توانید یادداشت اضافه کنید و از مخاطبان خود بخواهید که محتوای جدید را بررسی کنند. فراموش نکنید که برای اینکار یک لینک به سایت جدید جدید اضافه کنید.در این صورت امتیاز صفحه قبلی با تغییر مسیر 301 انتقال داده شده و پس از آن در یادداشت اضافه شده خواننده می فهمد که سایت جدیدی برای محتوای قبلی خود در نظر گرفته اید که لینک آن به درستی قرار داده شده است.

برای صفحات بلاک ها/خدمات/لیست ها یا برگه های جانبی ایده خوبی است که بازدیدکنندگان را به صفحه خطای 404 هدایت کنید. برخی از صفحات نیازی به بررسی رتبه و ارزش و ترافیک ندارند.فرض کنید در یکی از صفحاتتان فقط چند شماره تماس در آن گذاشته اید ، این شماره های تماس مختص شماست و اگر با خطای 404 رو به شوند چیزی را از دست نمی دهید و کسی از این شماره ها به غیر خودتان استفاده نمی کند بنابراین خیلی سریع دوباره موتورهای جستجو شما را پیدا می کنند. این کار زمانی مفید است که موتورهای جستجو را زیادی درگیر صفحات 301 نکنیم .احتیاط شرط عقل است.

حسابی حواستان به بک لینک ها باشد

اگر محتوای قدیمی شما در جستجوها رتبه خوبی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که این صفحه وب نیز دارای انبوهی از بک لینک های با کیفیت بالا باشد.بک لینک ها محتوای شما را تضمین می کند و فورا به سرعت و کیفیت سایت شما کمک زیادی می کنند.

مسله اینجاست که شما تغییر مسیر می دهید اما بک لینک ها چون مالکان دیگری دارند فقط به همان آدرس اولیه لینک می دهند و شما نمی خواهید این بک لینک ها را صرفاً به این دلیل که در حال انتقال محتوا به صفحه جدید یا حذف آن از وب سایت خود هستید، از دست بدهید.

از ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک برای یافتن دامنه هایی که به صفحه وب قدیمی لینک می دهند استفاده کنید. با مالک/مدیر هر دامنه ارجاع دهنده تماس بگیرید و تغییرات آتی را به آنها اطلاع دهید.بهتر است بک لینک ها را به آدرس جدید اشاره کنند تا اینکه آنها را تغییر مسیر بدهید چرا که این لینک ها اصلی هستند.

نشانی‌های اینترنتی محتوای مرتبط در وب‌سایت خود را در اختیار آنها قرار دهید که می‌تواند برای جایگزینی پیوندهای صفحه قدیمی استفاده شود.

یک نکته مهم و خلاص !

وقتی صحبت از حذف محتوای قدیمی از وب سایت شما می شود، عجله در کارها تنها منجر به از دست دادن رتبه، ترافیک و بک لینک ها می شود.

ابتدا قبل از هرچیزی “”وقت خود را صرف ارزیابی ترافیک و عملکرد صفحه وب قدیمی خود کنید””.

سپس راه هایی را برای هدایت ترافیک ورودی به محتوای تازه در وب سایت خود شناسایی کنید.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *