بایدها و نبایدهای شغل آزاد فریلنسینگ

بایدها و نبایدهای فریلنسینگ
بایدها و نبایدهای فریلنسینگ

اقتصاد بازارهای آنلاین در سال‌های اخیر رونق بسیار چشم گیری داشته است، به‌ویژه از زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا شروع شد همه به تدریج متوجه شدند که می‌توانند به راحتی در خانه خود کار کنند و درآمد داشته باشند . با در نظر گرفتن آمارها تخمین زده می شود که بیش از نیمی از کل نیروهای آی تی کار در کشور ایران تا سال ۲۰۲۷ را جامعه فریلنسرها تشکیل دهند.فریلنسر ها افرادی هستند که کار کوتاهی در حوزه آنلاین را بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام داده و مبلغ پروژه را دریافت می کنند.در ایران فریلنسرها بسیار زیادتر از آتی کاران تمام وقت هستند چرا که یکی از مزیت های این شغل این است که افراد نیاز به مراجعه حضوری و یا تایم تمام وقت ندارند.

آیا شما هم دوست دارید که شغل فریلنسری را تجربه کنید ؟ تابحال یک فریلنسر بوده اید ؟ قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد مخصوصا اگر اینطور فکر کنید که چقدر آزادی دارید که در کارتان رئیس خود باشید.با تمامی این صحبت ها درست مانند هر شغل دیگری، بایدها و نبایدهای خاصی در مورد فریلنسری وجود دارد.در این مقاله سعی کرده ایم که درباره بایدها و نبایدهای این شغل آزاد فریلنسری صحبت کنیم پس با پلتفرم بوی همراه شوید.

در فریلنسری چه کارهایی را باید کرد و نکرد ؟

داشتن یک پروفایل و رزومه کاری قابل قبول

صرفا گفتن من یک فریلنسر کار هستم مورد قبول نیست . حتی اگر سالها تجربه در این کار داشته باشید باید یک پروفایل یا نمونه کار از خودتان نشان دهید.
اگر می خواهید یک فریلنسر موفق شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک تصویر خوب برای خود ایجاد کنید. حتی اگر فقط یک مبتدی هستید و تجربه یا نمونه کار زیادی ندارید، سعی کنید از بهترین عکس خود استفاده کنید . اصلا به این فکر نکنید که دیگران در مورد تصویر یا رزومه کاری شما چه فکری می کنند بلاخره از یک جایی باید شروع کرد .  اگر می‌خواهید یک نویسنده عالی ، یا طراح و برنامه نویس باشید، مقالاتی را فقط برای نمونه کار خود بنویسید.در مورد کارتان تا می توانید توضیح دهید این بهترین شروع برای شماست.

اگر می خواهید یک عکاس شوید، چند عکس برای نمونه کار خود بگیرید. این یک قدم عالی برای حرفه فریلنسری شما ایجاد می کند و بعداً می توانید پس از جذب مشتری و کار بیشتری بر روی آن نمونه کارها بسازید.ابتدا چند کار رایگان برای خود دست و پا کنید تا رزومه شما شود سپس از همان کار اصلی یک رزومه قوی تر بسازید.

حرفه ای و قابل اعتماد باشید

رفتار و ارتباط گیری شما با مشتریان باید حرفه ای و قابل اعتماد باشد. این بدان معناست که با صداقت و احترام به آنها و محرمانه نگه داشتن ارتباطات همراه با تمام داده هایی که مشتریان با شما به اشتراک می گذارند، عمل کنید. هنگام حفاظت از داده های مشتری باید امنیت سایبری را نیز در نظر بگیرید.هرگونه لغزش در کار باید کنسل شدن پروزه می شود و شما شاید فرصتی برای اثبات و توجیح نداشته باشید پس از زمانی که به شما می دهند نهایت دقت و استفاده را ببرید.

اطمینان حاصل کنید که سیستم های امنیتی شما همه به روز هستند و ارتباط با مشتریان همیشه رمزگذاری شده است تا اطمینان حاصل شود که داده های محرمانه هرگز به دست افراد اشتباه مثل هکرها یا سواستفاده گران نمی رسد. این را می توان با رمزگذاری روتر وای فای یا استفاده از vpn (شبکه خصوصی مجازی) انجام داد.

مشاغل و مشتریان مختلفی را امتحان کنید

زیبایی فریلنسری در این است که می توانید حوزه های مختلف و حتی حرفه های مختلف را امتحان کنید. با داشتن نمونه کارها و مشخصات مناسب می توانید تعداد زیادی مشتری از جایگاه های مختلف پیدا کنید. از امتحان کردن حرفه یا مهارت های مختلف نترسید تا زمانی که آنچه را که می چسبد پیدا کنید! ممکن است تخصص اصلی شما عکاسی باشد ولی سعی کنید گاهی فیلمبرداری هم بکنید ؛ چه اشکالی دارد ؟! شاید این یکی برای شما مناسب تر باشد.

پاسخگو باشید

پروژه را قبول نکنید و فی امان الله !

به عنوان یک فریلنسر باید بدانید که دیگر رئیس خودتان هستید ، و این بدان معناست که باید خود را منظم کنید و تا حد امکان پاسخگوی سوالات و دغدغه های مشتریان باشید. اگر مشتری بالقوه تماس بگیرد اما شما در مدت زمان معقولی پاسخ ندهید، احتمالاً به سراغ شخص دیگری که منظم تر باشد می‌روند که کار را به او بسپارند و ضرر این رفتار غیر حرفه ای برای شما از درآمد آن بیشتر است .پس اطمینان حاصل کنید که ایمیل خود را هر چند وقت یکبار بررسی می کنید. کامنت ها را پاسخ می دهید و حواستان به تماس ها هست.

دروغ نگوید ! من قبلا در مایکروسافت کار کردم !!

مطمئناً، شما می خواهید تا آنجا که می توانید مشتری داشته باشید، اما دروغ گفتن راهی برای رسیدن به آن نیست. آخرین چیزی که می خواهید این است که شغلی پیدا کنید و نتوانید آن را به درستی انجام دهید، مشتری شما را بسیار ناامید می کند و نظر بدی را برای شما به جا می گذارد.

نیاز نیست حتما از اسامی شرکت های قلمبه و سلمبه استفاده کنید تا نشان دهید که چقدر کارتان درست است ! شما می توانید با تعدادی کار کوچک هم رزومه قوی بسازید.افرادی که در حوزه شما کار می کنند قطعا متوجه سختی ها و توانایی های کار شما می شوند مثلا اگر طراح یک سایت هستید شاید یک نانوا نداند که زحمت طراحی سایت چقدر است ولی یک شرکت یا فرد متخصص نزدیک به مهارت شما قطعا متوجه خواهد شد. گاهی فکر می کنیم هرچقدر رزومه طولانی تر باشد بهتر است اما اینطور نیست . رزومه آی تی کاران ایران باید خلاصه ، تک صفحه ای و ساده و مختصر باشد.سعی کنید از دروغ گفتن و استفاده از واژه های گنگ در شرح مهارت های خود اجتناب کنید.

بیش از حد و طوفانی کار نکنید !

فریلنسینگ به شما امکان می دهد ساعات کاری خود را تنظیم کنید و هر موقع وقت داشتید کار کنید اما این همیشه چیز خوبی نیست. بسیاری از فریلنسرها زیاده روی می کنند و در نهایت دچار کار بیش از حد می شوند. قبل از شروع به کار طولانی ابتدا سخت فکر کنید که آیا می توانید آن را به موقع انجام دهید بدون اینکه نیاز باشد ۱۰ یا ۱۲ ساعت متوالی کار کنید ! بعضی وقت ها مدیریت زمان از خود انجام پروژه بسیار مهمتر است.

کار بیش از حد به معنای کیفیت پایین و استرس زیاد است. هر زمان متوجه شدید که بیش از حد کار می کنید و استرس دارید، کمی نفس عمیق بکشید ، کمی استراحت کنید یا حتی دراز بکشید و کمی فیلم ببینید.سعی کنید که به مشتری خود این مسله را انتقال دهید که همه چیز روی صبر و حوصله و زمان مناسب خود جلو می رود. هیچگاه کاری را عجله ای تایید یا انجام ندهید که به ضررتان است.

از مشتریان انتظار تعهد نداشته باشید

در این مقاله به اهمیت امتحان کردن با مشاغل مختلف و مشتریان مختلف اشاره کردیم. خوب، این نه تنها برای کشف اینکه چه نوع کاری مناسب شماست عالی است، بلکه برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدتان نیز خوب است. وقتی صحبت از فریلنسینگ می شود، هرگز نباید تخم مرغ های خود را با تکیه بر یک مشتری واحد در یک سبد قرار دهید تا هر هفته کار شما را فراهم کند.

مطمئناً، این ممکن است گاهی اوقات جواب دهد و گاهی مواقع هم نه ! اما فراموش نکنید که مشتریان شما هر لحظه می توانند شما را رها کنند (به همین دلیل است که بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند به جای استخدام کارمندان تمام وقت با فریلنسرها کار کنند). به هر معامله به عنوان یک تعهد یکباره یا حداقل زمان موقت نگاه کنید. به این ترتیب وقتی مشتری تصمیم می گیرد راه خود را از شما جدا کند ناامید نخواهید شد.

مطالب خواندنی بیشتر در وبلاگ پلتفرم بوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *